Menu
Cart
Dalton Polskie Stowarzyszenie
Edukacja według planu daltońskiego
Cart
  • O nas
    • Zarząd
    • Konsultanci Dalton
    • Placówki certyfikowane
    • Placówki w procesie certyfikacji
    • Certyfikacja
    • Laur Mistrza Edukacji Daltońskiej
  • Aktualności
    • Szkolenia
    • Publikacje
    • Konkursy
    • Wydarzenia
  • Statut
  • Patronat
  • Sklep
  • Kontakt
Close Menu
Close Cart
11 marca 2019

Pedagogika planu daltońskiego w grupie dzieci 3-letnich w Przedszkolu w Szubinie

Publikacje, Wydarzenia

Atutem przedszkola, w którym pracujemy, jest podążanie za nowoczesnymi i aktywnymi metodami pracy. Podczas poszukiwania rozwiązań, które zwracają uwagę na indywidualne podejście do wychowanka, zrodził się pomysł, aby wcielić w życie idee edukacyjne Helen Parkhurst, twórczyni planu daltońskiego. Początek był pełen obaw, ale udział w szkoleniach rozwiał niejasności i zmotywował nas do podjęcia decyzji ubiegania się o certyfikat przedszkola daltońskiego.

Przez dwa lata pracując ze starszymi przedszkolakami wprowadzałyśmy wybrane elementy dostosowane do warunków naszej placówki i naszej wiedzy. Powoli gromadziłyśmy pomoce, aranżowałyśmy sale przedszkolne, tworzyłyśmy kąciki.

W tym roku szkolnym rozpoczęłyśmy pracę z najmłodszymi dziećmi. Nie ukrywamy, że towarzyszyły nam wątpliwości, jak koncepcja planu daltońskiego sprawdzi się wśród najmłodszych. Dzięki systematycznym działaniom dzieci powoli nabywają kolejne umiejętności, uczą się samodzielności, odpowiedzialności za wykonywanie zadań, pomagają sobie, współpracują.

Każdego dnia rano przedszkolaki, po wejściu do klasy, zaznaczają na tablicy magnetycznej swoją obecność, przekładają zdjęcie z tablicy z obrazkiem domu pod obrazek przedszkola.  Dzięki tej czynności dzieci uczą się obowiązkowości.

W poniedziałek wybieramy dyżurnych odpowiedzialnych za poszczególne prace. Na razie są to dyżury przy stolikach, w kąciku książki oraz w kąciku zabawek. Dzieci bardzo lubią powierzone funkcje, chętnie zgłaszają się do pomocy, lubią czuć się ważne. Tego dnia wybieramy również dziecko, tzw. „prawą rękę”, która jest pomocnikiem nauczyciela. Do jej zadań należy miedzy innymi zaznaczanie aktualnego dnia tygodnia na suwaku, pilnowanie rytmu dnia.

Co poniedziałek też, na tablicy znajduje się zadanie, które  dzieci powinny wykonać do końca tygodnia. Proponujemy jedno lub dwa zadania. Dzień wykonania pracy zaznaczają magnesem w odpowiednim kolorze. Sukces dziecka wizualizujemy na „drabinie sukcesu”. Dla naszych maluchów jest to motywacja do działania. Wyrażają radość, gdy ich zdjęcie znajduje się na najwyższym szczeblu drabinki.

W naszej sali jest także tablica „To potrafię”. Pod zdjęciem każdego dziecka zamieszczamy obrazki ilustrujące opanowane czynności z zakresu samoobsługi oraz inne umiejętności, np. znajomość kolorów, układanie puzzli, liczenie.

Instrukcje czynnościowe, które umieściłyśmy w łazience i szatni,  umożliwiają dzieciom samodzielność w ubieraniu i rozbieraniu, myciu rąk, zębów, korzystaniu z toalety.

Natomiast wizualizacja pór roku pomaga naszym maluszkom utrwalać  nazwy pór roku i kontrolować, kto obchodzi urodziny. 

Wiedząc, jak ważna jest umiejętność współpracy ze wszystkimi, nie tylko z jednym kolegą, wprowadziłyśmy kolejny element pedagogiki daltońskiej – pracę w parach. Wykonanie zadania w parze uczy dzieci dzielenia się pomysłami, dochodzenia do kompromisu i lepszego poznania rówieśników. 

Elementem wspierającym kodeks zachowania jest zwizualizowany  hałasomierz. W ten sposób wdrażamy dzieci do dostosowywania skali głosu do sytuacji. 

Nasze dzieci wykazują się samodzielnością w czynnościach dnia codziennego: smarują sobie chleb, komponując swoją kanapkę, noszą  kubeczki, wlewają zupę, nakładają drugie danie, a po zjedzonym posiłku same odnoszą naczynia. 

Obserwując dzieci i ich zachowania, stwierdzamy, że edukacja wg planu daltońskiego pozwala dzieciom na indywidualny rozwój, samodzielność, odpowiedzialność i współpracę. Wierzymy, że systematyczna praca wg koncepcji Heleny Parkhurst wyposaży dzieci w umiejętności, które pozwolą im osiągać sukcesy na kolejnych etapach edukacyjnych.

Elżbieta Kwiecińska, Monika Tews-Ciężka
Samorządowe Przedszkole nr 2 w Szubinie

Dlaczego Plan Daltoński pojawił się w Przedszkolu Publicznym Nr 12 we Włocławku Echa Międzynarodowej Daltońskiej Konferencji Naukowo- Metodycznej „Motywacja ucznia miarą efektywności planu daltońskiego”, Częstochowa 2019

Related Posts

konferencja-02

Wydarzenia

Międzynarodowa Konferencja Daltońska „Horyzonty współpracy”

Wydarzenia

IX Międzynarodowa Konferencja Daltońska

2-Jadwiga-Młodowska-w-gabinecie-K.-Dryjas

Publikacje

Jadwiga Młodowska – prekursorka Planu Daltońskiego w Polsce

Szukaj

Ostatnie publikacje

  • Jadwiga Młodowska – prekursorka Planu Daltońskiego w Polsce
  • Pedagogika planu daltońskiego w grupie dzieci 3-letnich w Przedszkolu w Szubinie
  • Dlaczego Plan Daltoński pojawił się w Przedszkolu Publicznym Nr 12 we Włocławku

Wydarzenia

  • Międzynarodowa Konferencja Daltońska „Horyzonty współpracy”
  • IX Międzynarodowa Konferencja Daltońska
  • Pedagogika planu daltońskiego w grupie dzieci 3-letnich w Przedszkolu w Szubinie

Konkursy

  • Podsumowanie konkursu fotograficznego
  • Wyniki konkursu na instrukcję czynnościową
  • Rozstrzygnięcie konkursu “Wielkie małych kucharzenie”

Kontakt

tel: 41 262 09 76
kom: 796 499 123
email: dalton.polska@onet.pl

Dalton Polskie Stowarzyszenie

Informacje

  • Certyfikacja Szkół Daltońskich w Polsce
  • Deklaracja czlonkowska
  • Partnerzy
  • Polityka Prywatności i Cookies
  • Ochrona danych osobowych
  • Regulamin Sklepu Internetowego

Ciekawe strony

  • Blog Roela Rohnera
  • Przedszkolne ABC
  • Dalton International Research Platform
  • International Dalton Consultancy

Materiały

  • Warsztaty
  • Publikacje
  • Wydarzenia
  • Szkolenia

Polskie Stowarzyszenie DALTON

os. Pułanki 6
27-400 Ostrowiec Świętokrzyski
tel: 796 499 123
e-mail: dalton.polska@onet.pl

Projekt i wykonanie uKONTENTowani.pl

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość na naszej stronie internetowej. Więcej informacji o plikach cookie, z których korzystamy, lub o ich wyłączeniu

ustawienia.

Dalton Polskie Stowarzyszenie
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce użytkownika i służą do wykonywania funkcji, takich jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie do naszej witryny i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i użyteczne.

Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookie, przeglądając karty po lewej stronie.

Wymagane pliki cookie

Wymagane pliki cookie powinny być włączone przez cały czas, abyśmy mogli zapisać preferencje dotyczące ustawień plików cookie.

Jeśli wyłączysz ten plik cookie, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć pliki cookie.

Pliki cookie innych firm

Ta strona korzysta z Google Analytics do zbierania anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających witrynę i najbardziej popularne strony.

Utrzymanie tego pliku cookie pomaga nam ulepszać naszą stronę internetową.

Proszę włączyć Najpierw niezbędne pliki cookie, abyśmy mogli zapisać Twoje preferencje!

Polityka Prywatności i Cookie

Więcej informacji o polityce prywatności