Wyjazd studyjny do Holandii
Dzięki wieloletniej współpracy Polskiego Komitetu OMEP i Polskiego Stowarzyszenia DALTON z organizacjami międzynarodowymi oraz przedszkolami i szkołami z zagranicy, nauczyciele i dyrektorzy mogą uczestniczyć w licznych konferencjach międzynarodowych i wyjazdach studyjnych. Mogą doskonalić się zawodowo, zdobywać nowe doświadczenia i motywację do wprowadzania zmian.
Podczas ostatniej XII Międzynarodowej Konferencji Daltońskiej Naukowo-Implementacyjnej „Wolność czy samowola? W poszukiwaniu równowagi”, która obyła się w dniach 24 – 25 XI 2023 w Łodzi, zrodził się pomysł wyjazdu studyjnego do Holandii. Reprezentanci holenderskiego środowiska daltońskiego, uczestniczący w konferencji, z dużym entuzjazmem włączyli się w realizację tego przedsięwzięcia.
W dniach 10 – 15 maja bieżącego roku, odbył się wyjazd studyjny do Holandii z seminarium dydaktycznym „Koncepcja edukacji daltońskiej kluczem do zmiany efektywności edukacji”.
Podczas wyjazdu miały miejsce wykłady i wizyty studyjne w trzech szkołach daltońskich. W wyjeździe uczestniczyło 28 dyrektorów i nauczycieli z całej Polski, ze szkół i przedszkoli pracujących na co dzień w oparciu o założenia Planu Daltońskiego.
Podczas pierwszej wizyty w szkole Dalton Kindcentrum Parelhof w Purmerend uczestnicy mieli możliwość zapoznania się ze specyfiką pracy, o której opowiadali daltońscy koordynatorzy Tyson Vos i Linda Helmigh, jak również zwiedzenia szkoły i obserwacji procesu edukacyjnego, w którym uczniowie i przedszkolaki samodzielnie i odpowiedzialnie, indywidualnie lub przez współpracę organizują swoje uczenie się i aktywnie uczestniczą w
tym procesie. Panujące w szkole normy i zasady są zwizualizowane w czytelny sposób, co znacząco ułatwia uczniom i przedszkolakom funkcjonowanie i rozwiązywanie konfliktów rówieśniczych. Wizyta studyjna była połączona z seminarium metodycznym „Organizacja przestrzeni w edukacji daltońskiej”.
Kolejna wizyta studyjna odbyła się w Dalton School de Vloedlijn. Uczestnicy seminarium wyjazdowego mieli możliwość porównania procesu edukacyjnego w wizytowanych szkołach daltońskich, obserwowali przebieg lekcji oraz wykorzystanie narzędzi daltońskich w poszczególnych klasach. Holenderscy nauczyciele szczegółowo objaśniali proces planowania, wizualizacje i pomoce stosowane podczas różnych lekcji.
W czasie ostatniej wizyty w szkole daltońskiej Dalton School Floriant, w której oprócz edukacji daltońskiej realizowane jest również podejście Reggio Emilia, polscy nauczyciele i dyrektorzy dostrzegli spójność obu koncepcji, opartych na pedagogice humanistycznej, skoncentrowanej na dziecku. Podczas kilkugodzinnego pobytu w szkole mogli obserwować
jak filary Planu Daltońskiego przeplatają się z założeniami Reggio Emilia. Jak uczenie odpowiedzialności, samodzielności, współpracy i refleksji łączy się z odkrywaniem w dzieciach ich potencjału, zainteresowań i mocnych stron za pomocą stu języków, które posiadają. Pani dyrektor i koordynatorki oraz inni nauczyciele wraz z Hansem Wenke (kontynuatorem myśli Helen Parkhurst w Holandii, założycielem Wenke Perspectief), zafascynowanym również założeniami pedagogicznymi Lorisa Malaguzziego, który znacząco przyczynił się do rozwoju tej szkoły, z dumą opowiadali o konieczności wprowadzenia zmian do szkoły, by uniknąć jej zamknięciu. Zarówno Plan Daltoński jak i podejście Reggio Emilia okazały się strzałem w dziesiątkę. Niespełna cztery lata później szkoła cieszy się ogromną
renomą w środowisku, a liczba jej uczniów powiększyła się kilkukrotnie. Ta ostatnia wizyta stanowiła nawiązanie do ubiegłorocznego seminarium wyjazdowego do Włoch, podczas którego uczestnicy poznali koncepcję pedagogiczną Lorisa Malaguzziego.
Miłym akcentem w każdej z wizytowanych szkół byli uczniowie pochodzący z Polski, którzy wcielili się w rolę przewodników, oprowadzali i opowiadali o swoich szkołach.
W wizytach studyjnych uczestniczyli również przedstawiciele Instytutu Zwinnej Edukacji z Fundacji Szkoła bez Ocen, z którą współpracują od kilku lat zarówno PS Dalton jak i PK OMEP.
Podczas podsumowania merytorycznego całego seminarium Hans Wenke podkreślał rolę dziecka w procesie edukacyjnym. Przypomniał główne założenia oraz motto edukacji daltońskiej. Mówił o szacunku do dzieci, podążaniu za dziećmi, konieczności słuchania tego, co mówią dzieci i słuchania siebie nawzajem. Nie można wyręczać dzieci i narzucać im co mają robić. Zwrócił uwagę na różnorodność w realizacji koncepcji daltońskiej wizytowanych
szkół, wynikającą z różnych czynników i konieczności dostosowania Planu Daltońskiego do potrzeb szkół.
Seminarium wyjazdowe było okazją do wymiany doświadczeń, spostrzeżeń pomiędzy uczestnikami wizyty, a nauczycielami i dyrektorami niderlandzkich placówek. Cenna była także obserwacja przebiegu procesu edukacyjnego, dostrzeżenia różnic w specyfice pracy każdej z wizytowanych szkół, różnic w stosowanych zasadach, wizualizacjach, aranżacji przestrzeni i wypracowanych rozwiązaniach wspierających edukację daltońską.
Poza celami związanymi z edukacją daltońską, grupa z Polski miała możliwość zwiedzania ciekawych miejsc w Holandii, m.in. Van Gogh Museum, Zaanse Schans- muzeum wiatraków, czy zwiedzanie Amsterdamu z przewodnikiem.
Uczestnicy wrócili zainspirowani i zmotywowani do rozwijania koncepcji daltońskiej w swoich szkołach i przedszkolach, a także z ciekawymi wrażeniami z odwiedzonych miejsc.
Wyjazd był także doskonałą okazją do integrowania polskiego środowiska daltońskiego, nawiązania współpracy między placówkami, rozmowy w kuluarach i dzielenia się własnym doświadczeniem, a nawet zawiązania przyjaźni.