Międzynarodowa konferencja „Plan daltoński drogą optymalizacji rozwoju ucznia i nauczyciela”

Wydarzenia

Międzynarodowa konferencja „Plan daltoński drogą optymalizacji rozwoju ucznia i nauczyciela”

W dniu 24 kwietnia 2018 r. w auli Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, miała miejsce Międzynarodowa konferencja pod hasłem „Plan daltoński drogą optymalizacji rozwoju ucznia i nauczyciela”. Wydarzenie zorganizowali : Wydział Oświaty Urzędu Miasta Poznania, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Przedszkole nr 148 „Mali Europejczycy” w Poznaniu. Partnerem strategicznym Konferencji było Polskie Stowarzyszenie Dalton. Gości powitała pani prof. dr hab. Agnieszka Cybal- Michalska oficjalnie otwierając konferencję a obecny na konferencji pierwszy zastępca prezydenta Miasta Poznania Mariusz Wiśniewski życzył uczestnikom wielu inspiracji i owocnej pracy.
Miłym akcentem był występ przedszkolaków z Przedszkola nr 148 „Mali Europejczycy”, którzy tanecznie powitali uczestników konferencji.
Od 30 lat pracuję na Uniwersytecie imienia Adama Mickiewicza i wciąż poszukuję nowych dróg optymalizacji kształcenia młodych ludzi- mówiła, prowadząc konferencję profesor Renata Michalak, dziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM. Bardzo cieszy mnie nasze dzisiejsze spotkanie, bo to na pewno jest moment, kiedy możemy porozmawiać o nowym zastosowaniu nienowej metody. Wciąż odkrywamy jej zalety i uczymy się z nich korzystać.
Podczas konferencji wystąpili goście z Holandii: Roel Rohner prezes fundacji Dalton International oraz konsultant edukacji daltońskiej Hans Wenke.
Praca z dziećmi ma je przygotować do przyszłości- mówił Roel Rohner, podczas wykładu. Dlatego muszą one od zarania być odpowiedzialne za to, co i jak robią. Muszą widzieć skutki swoich działań, bo to je nauczy odpowiedzialności. Pracując z nimi trzeba też pamiętać o tym, że każde dziecko jest inne. Dlatego nie używajmy takiej powszechnej miary wrzucania wszystkich do jednego worka, tylko różnicujmy sposoby pracy z dziećmi tak, jak i one są różne.
Hans Wenke w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę, że ważnym aspektem w planie daltońskim jest szacunek. Warto zaufać dziecku i pamiętać o tym, że może ono więcej niż nam się wydaje.
“Let’s Daltonize English” ten temat przybliżyła uczestnikom dr Agata Sowińska (Dalton International Research Platform) przedstawiając innowacyjny program do nauki języka angielskiego w przedszkolu, oparty na założeniach planu daltońskiego, teorii inteligencji wielorakich oraz taksonomię Blooma).
Miłym akcentem na zakończenie pierwszej części konferencji było wręczenie przez Prezes Polskiego Stowarzyszenia Dalton Certyfikatu Przedszkola Daltońskiego dla Przedszkola „Mali Odkrywcy” w Baranowie.
W drugiej części konferencji, którą prowadziła dyrektor Przedszkola nr 148 „Mali Europejczycy” pani Teresa Grad, poznańskie przedszkola i szkoły podzieliły się własnymi doświadczeniami i refleksjami związanymi z realizacją planu daltońskiego.
Plan Daltoński zyskuje sobie w Polsce coraz większe zainteresowanie, co widoczne było w trakcie konferencji, która zgromadziła blisko 250 osób oraz fakt, że obecnie w naszym kraju mamy 81 przedszkoli i szkół zrzeszonych w Polskim Stowarzyszeniu Dalton. Podsumowując konferencję prezes Polskiego Stowarzyszenia Dalton Katarzyna Dryjas podkreśliła, że edukacja według planu daltońskiego tworzy dla dzieci bogate środowisko do aktywnego uczenia się. Podczas konferencji swoją premierę miało także czasopismo Polskiego Stowarzyszenia Dalton „Inspiracje Daltońskie- Teoria i Praktyka”, które będzie się ukazywać w formie kwartalnika. Nową inicjatywą współpracy Polskiego Stowarzyszenia Dalton, fundacji Dalton International oraz Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest uruchomienie w październiku 2018 r. studiów podyplomowych w zakresie edukacji daltońskiej, które m.in. będą nadawały uczestnikom certyfikat „Nauczyciela Daltońskiego”.