Skip to content
Menu
Cart
Polskie Stowarzyszenie DALTON
Edukacja według planu daltońskiego
Cart
  • O nas
    • Zarząd
    • Konsultanci Dalton
    • Placówki certyfikowane
    • Placówki w procesie certyfikacji
    • Certyfikacja
    • Laur Mistrza Edukacji Daltońskiej
  • Aktualności
    • Dobre praktyki
    • Szkolenia
    • Publikacje
    • Konkursy
    • Wydarzenia
  • Statut
  • Patronat
  • Sklep
  • Kontakt
Close Menu
Close Cart
19 stycznia 2021

Międzynarodowa Konferencja Daltońska „Horyzonty współpracy”

Wydarzenia

W dniach 13-14 listopada 2020 r. Polskie Stowarzyszenie Dalton organizowało IX Międzynarodową Konferencję Daltońską nt.: „Horyzonty współpracy”. Tegoroczna konferencja została zorganizowana w formule on-line, która z jednej strony ograniczała możliwości spotkań i dyskusji, ale jednocześnie umożliwiła uczestnictwo w poszczególnych wydarzeniach większej liczbie dyrektorów i nauczycieli. Formuła on-line stworzyła również niebywałą okazję do zaprezentowania dobrych praktyk daltońskich z wielu krajów. Mieliśmy możliwość usłyszeć przedstawicieli z Austrii, Chin, Czech, Holandii, Niemiec, Turcji  i Australii. Temat wiodący Konferencji „Horyzonty Współpracy” nawiązywał do jednego z filarów planu daltońskiego, dlatego też problem kooperacji był wiodącą myślą wydarzenia. Znakomici prelegenci, przedstawiciele wielu dziedzin nauki oraz specjaliści z zakresu edukacji umożliwili uczestnikom odkrywanie planu daltońskiego na nowo.                                          

Konferencja zorganizowana została we współpracy z Uniwersytetem A. Mickiewicza w Poznaniu i Fundacją Dalton International z Holandii. Partnerami strategicznymi byli: Polski Komitet Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP oraz Dyrektor Szkoły Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej Wydawnictwa Wolters Kluwer. Wydarzenie objął honorowym patronatem Prezydent Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego oraz Starosta Ostrowiecki. Otwarcie Konferencji nastąpiło ze studia w siedzibie Stowarzyszenia, z Przedszkola Publicznego nr 16 w Ostrowcu Świętokrzyskim, skąd wszystkich prelegentów, uczestników konferencji oraz gości z zagranicy powitały Prezeski Stowarzyszenia Katarzyna Dryjas i Anna Wróbel. Słowo na powitanie wygłosił również Roel Röhner Prezes Dalton International. Prezes Katarzyna Dryjas podczas otwarcia tego cyklicznego wydarzenia nawiązała do tytułu Konferencji – współpracy, jako naturalnej sytuacji społecznej w szkole. Katarzyna Dryjas odwołała się do słów Helen Parkhrust: …”Myślmy raczej o szkole, jako o socjologicznym laboratorium, w którem uczniowie są sami eksperymentatorami, a nie ofiarami zawiłego i skostniałego systemu, w wytwarzaniu którego nie mają oni ani żadnej roli ani udziału. Myślmy o szkole jako o miejscu, w którem warunki społeczne odgrywają dominującą rolę, tak jak to ma miejsce w życiu samym…”                                                                            

W części plenarnej jako pierwszy zabrał głosRoel Röhner Prezes Dalton International z Holandii, który podzielił się z uczestnikami refleksją dotycząca zastosowania Planu Daltońskiego na świecie, w tym dynamicznego rozwoju  Planu Daltońskiego w Polsce.                       

Na temat warunków sprzyjających rozwojowi współpracy w klasach 4-6 szkoły mówiła prof. dr hab. Maria Deptuła z Uniwersytetu im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, która podkreśliła znaczenie warunków sprzyjających powstawaniu motywacji do współpracy. Problem budowania wspólnoty edukacyjnej oraz związanych z tym wyzwań omówił prof. UAM dr hab. Waldemar Segiet z Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, który odniósł się do tematu w ujęciu filozoficznym. Niezwykle aktualny temat technologii informacyjno-komunikacyjne w edukacji jako narzędzia współpracy omówiła prof. UAM dr hab. Natalia Walter z Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Prof. Walter poruszyła temat inteligencji cyfrowej oraz bardzo aktualne zagadnienia nawiązujące do zdalnej edukacji oraz funkcjonowania w tym zakresie zarówno uczniów jak i nauczycieli.                           

Niebywałą okazją dla nauczycieli była możliwość obejrzenia filmów prezentujących szkoły daltońskie z Azji i Europy. W części praktycznej jako pierwsza przedstawiła swój program Szkoła Daltońska w Izmirze z Turcji, która zaprezentowała fantastyczną infrastrukturę szkolną stwarzająca możliwości do rozwoju indywidualnych zainteresowań dzieci i młodzieży. Na temat dobrych praktyk w szkołach daltońskich w Republice Czeskiej wypowiadała się grupa dyrektorów z placówek daltońskich z Brna. Rozmowę prowadzili: Vladimir Moskvan ze Szkoły Chalabalova, Ivana Melicharkova ze Szkoły Horackie Namesti, Ivo Zalesak ze Szkoły Masarova oraz Roman Tlustos ze Szkoły Husova. Następnie Szkoła Daltońska – Dalton Grundschule Unstruttal w Niemczech pokazała film prezentujący praktyczne rozwiązania w zakresie współpracy. W swoich wypowiedziach niemieccy nauczyciele podkreślali również wagę umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów w wyznaczonym czasie oraz w trakcie samodzielnie wybranej nauki przez dzieci. Na koniec części praktycznej Szkoła Daltońska Wenzhou z Chin omówiła swój projekt edukacyjny rozwijany we współpracy z Dalton International a Szkoła Daltońska Mittelschoole z Austrii przedstawiła dobre praktyki daltońskie w szkole publicznej. Wszystkie prezentowane placówki zachwyciły innowacyjnymi pomysłami w zakresie organizacji przestrzeni oraz rozwoju współpracy wśród uczniów.                                                            

W kolejnym wystąpieniu wynikami na temat badań dotyczących współpracy rówieśniczej jako metody wsparcia prorozwojowego podzieliła się z uczestnikami prof. UAM dr hab. Renata Michalak z Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Na zakończenie bloku teoretycznego Justyna Cholewińska oraz Jarosław Durszewicz opowiedzieli o tym jak zbudować zwinną, współpracującą organizację.                                                                     

Ostatnim punktem programu pierwszego dnia było wręczenie certyfikatów placówek daltońskich oraz wręczenie nagród Laur Mistrza Edukacji Daltońskiej. Certyfikat Placówki Daltońskiej otrzymały: Przedszkole nr 3 przy Szkole Podstawowej nr 4 w Dąbrowie Górniczej,  Przedszkole nr 19 im. Słupskiego Chłopczyka w Słupsku,  Tęczowe Przedszkole Marii Biernat w Szczecinie, Prywatne Przedszkole „Koniczynka” w Mosinie,  Przedszkole nr 37 w Koszalinie, Miejskie Przedszkole nr 8 w Legnicy oraz Przedszkole Niepubliczne „Klub Malucha” w Ostrzeszowie. W ramach re-certyfikacji, na kolejny okres Certyfikaty Placówki Daltońskiej otrzymały przedszkola: Przedszkole Miejskie nr 20 „Baśniowa Kraina” w Lesznie,  Przedszkole nr 148 „Mali Europejczycy” w Poznaniu,  Przedszkole Miejskie nr 10 im. Jana Pawła II w Olsztynie, Przedszkole „Mali Odkrywcy” w Baranowie, Przedszkole nr 43 w Lublinie. W tym roku do tytułu Laur Mistrza Edukacji Daltońskiej nominowani zostali: Joanna Bojek, Joanna Kurak , Ewa Majewska-Gocek, Justyna Majewska, Anna Wantke, Małgorzata Paczkowska, Adriana Betka, Justyna Koclęga-Sętkowska, Izabela Furgał, Aleksandra Paluch. Ostatecznie Laur Mistrza Edukacji Daltońskiej otrzymały: Joanna Bojek, Joanna Kurak, Ewa Majewska-Gocek i Justyna Majewska.                                                                            

Drugiego dnia konferencji, w sobotę, odbyły się warsztaty on-line. Uczestnicy mieli możliwość wzięcia udziału w warsztatach tłumaczonych na język polski i prowadzonych w języku angielskim. Wspólnym doświadczeniem innowacyjnego Study Lab Plan w Wenzhou podzieliły się dr Agata Sowińska z Dalton International i Sophie Pan, Associate Director of Academic Center oraz Marcy Yu, Associate. Techniki Spencera Kagana zaprezentował Paul Bruijn z Dalton International z Holandii. Natomiast Wojciech Gawlik z EDU-klaster w jednym z warsztatów zastanawiał się w jaki sposób przenieść wartości z sytuacji offline do online a podczas drugiego spotkania pokazał sposoby na przejście od współpracy do nauki. Dużą atrakcją dla wszystkich była prezentacja ze Szkoły Daltońskiej w Australii. Szkoła w  Ascham o blisko stuletniej tradycji nauczania Planem Daltońskim zaprezentowała rozbudowaną, zabytkową infrastrukturę szkolną połączoną z internatem oraz przedstawiła swój program pracy w oparciu o Plan Daltoński z uwzględnieniem podstawy programowej.                               

Podczas warsztatów praktyczne sposoby jak skierować konflikt na współpracęprzedstawiła Katarzyna Dworaczyk, a Joanna Flis skupiła się na wpływie więzi na funkcjonowanie i sukces edukacyjny ucznia.  Niewątpliwie niecodziennym warsztatem było spotkanie z Eduscrumem, który w formie efektywnej współpracy uczniów przedstawiły siostry: Marta Orbitowska oraz  Paulina Orbitowska-Fernandez.                                                                

Na zakończenie praktycznego bloku Konferencji odbyły się trzy wirtualne wizyty studyjne w placówkach daltońskich: w Przedszkolu nr 31 im. Z. Witwickiego w Warszawie, Przedszkolu Publicznym nr 16 „Kolorowa Akademia” w Ostrowcu Świętokrzyskim, w Prywatnym Przedszkolu „Koniczynka” w Mosinie oraz w Szkole Podstawowej z klasami integracyjnymi im. St. Fenrycha w Pudliszkach.

Tegoroczna Konferencja była bogata w inspiracje i pełna refleksji dla wszystkich uczestników. Natomiast możliwość obejrzenia prezentacji dobrych praktyk przez placówki z zagranicy była niewątpliwie wielką gratką dla nauczycieli i dyrektorów placówek daltońskich. Wirtualna formuła organizacyjna wydarzenia bez wątpienia otworzyła nowe możliwości na rozwój Planu Daltońskiego oraz działanie we współpracy ze szkołami daltońskimi w Polsce i na świecie.

IX Międzynarodowa Konferencja Daltońska Jak przedszkolaki “Słupskiego Chłopczyka” poznały zasady cioci Helenki

Related Posts

Wydarzenia

IX Międzynarodowa Konferencja Daltońska

13

Publikacje, Wydarzenia

Pedagogika planu daltońskiego w grupie dzieci 3-letnich w Przedszkolu w Szubinie

konferencja-deventer-03

Wydarzenia

Międzynarodowy Kongres Edukacji Daltońskiej w Deventer

Szukaj

Ostatnie publikacje

  • Jadwiga Młodowska – prekursorka Planu Daltońskiego w Polsce
  • Pedagogika planu daltońskiego w grupie dzieci 3-letnich w Przedszkolu w Szubinie
  • Dlaczego Plan Daltoński pojawił się w Przedszkolu Publicznym Nr 12 we Włocławku

Wydarzenia

  • Międzynarodowa Konferencja Daltońska „Horyzonty współpracy”
  • IX Międzynarodowa Konferencja Daltońska
  • Pedagogika planu daltońskiego w grupie dzieci 3-letnich w Przedszkolu w Szubinie

Konkursy

  • Podsumowanie konkursu fotograficznego
  • Wyniki konkursu na instrukcję czynnościową
  • Rozstrzygnięcie konkursu “Wielkie małych kucharzenie”

Kontakt

tel: 41 262 09 76
kom: 796 499 123
email: dalton.polska@onet.pl

Dalton Polskie Stowarzyszenie

Informacje

  • Certyfikacja Szkół Daltońskich w Polsce
  • Deklaracja czlonkowska
  • Partnerzy
  • Polityka Prywatności i Cookies
  • Ochrona danych osobowych
  • Regulamin Sklepu Internetowego

Ciekawe strony

  • Blog Roela Rohnera
  • Przedszkolne ABC
  • Dalton International Research Platform
  • International Dalton Consultancy

Materiały

  • Warsztaty
  • Publikacje
  • Wydarzenia
  • Szkolenia

Polskie Stowarzyszenie DALTON

os. Pułanki 6
27-400 Ostrowiec Świętokrzyski
tel: 796 499 123
e-mail: dalton.polska@onet.pl

Projekt i wykonanie uKONTENTowani.pl

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość na naszej stronie internetowej. Więcej informacji o plikach cookie, z których korzystamy, lub o ich wyłączeniu

ustawienia.

Dalton Polskie Stowarzyszenie
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce użytkownika i służą do wykonywania funkcji, takich jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie do naszej witryny i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i użyteczne.

Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookie, przeglądając karty po lewej stronie.

Wymagane pliki cookie

Wymagane pliki cookie powinny być włączone przez cały czas, abyśmy mogli zapisać preferencje dotyczące ustawień plików cookie.

Jeśli wyłączysz ten plik cookie, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć pliki cookie.

Pliki cookie innych firm

Ta strona korzysta z Google Analytics do zbierania anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających witrynę i najbardziej popularne strony.

Utrzymanie tego pliku cookie pomaga nam ulepszać naszą stronę internetową.

Proszę włączyć Najpierw niezbędne pliki cookie, abyśmy mogli zapisać Twoje preferencje!

Polityka Prywatności i Cookie

Więcej informacji o polityce prywatności