Międzynarodowa Konferencja Daltońska „Horyzonty współpracy”
W dniach 13-14 listopada 2020 r. Polskie Stowarzyszenie Dalton organizowało IX Międzynarodową Konferencję Daltońską nt.: „Horyzonty współpracy”. Tegoroczna konferencja została zorganizowana w formule on-line, która z jednej strony ograniczała możliwości spotkań i dyskusji, ale jednocześnie umożliwiła uczestnictwo w poszczególnych wydarzeniach większej liczbie dyrektorów i nauczycieli. Formuła on-line stworzyła również niebywałą okazję do zaprezentowania dobrych praktyk daltońskich z wielu krajów. Mieliśmy możliwość usłyszeć przedstawicieli z Austrii, Chin, Czech, Holandii, Niemiec, Turcji i Australii. Temat wiodący Konferencji „Horyzonty Współpracy” nawiązywał do jednego z filarów planu daltońskiego, dlatego też problem kooperacji był wiodącą myślą wydarzenia. Znakomici prelegenci, przedstawiciele wielu dziedzin nauki oraz specjaliści z zakresu edukacji umożliwili uczestnikom odkrywanie planu daltońskiego na nowo.
Konferencja zorganizowana została we współpracy z Uniwersytetem A. Mickiewicza w Poznaniu i Fundacją Dalton International z Holandii. Partnerami strategicznymi byli: Polski Komitet Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP oraz Dyrektor Szkoły Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej Wydawnictwa Wolters Kluwer. Wydarzenie objął honorowym patronatem Prezydent Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego oraz Starosta Ostrowiecki. Otwarcie Konferencji nastąpiło ze studia w siedzibie Stowarzyszenia, z Przedszkola Publicznego nr 16 w Ostrowcu Świętokrzyskim, skąd wszystkich prelegentów, uczestników konferencji oraz gości z zagranicy powitały Prezeski Stowarzyszenia Katarzyna Dryjas i Anna Wróbel. Słowo na powitanie wygłosił również Roel Röhner Prezes Dalton International. Prezes Katarzyna Dryjas podczas otwarcia tego cyklicznego wydarzenia nawiązała do tytułu Konferencji – współpracy, jako naturalnej sytuacji społecznej w szkole. Katarzyna Dryjas odwołała się do słów Helen Parkhrust: …”Myślmy raczej o szkole, jako o socjologicznym laboratorium, w którem uczniowie są sami eksperymentatorami, a nie ofiarami zawiłego i skostniałego systemu, w wytwarzaniu którego nie mają oni ani żadnej roli ani udziału. Myślmy o szkole jako o miejscu, w którem warunki społeczne odgrywają dominującą rolę, tak jak to ma miejsce w życiu samym…”
W części plenarnej jako pierwszy zabrał głosRoel Röhner Prezes Dalton International z Holandii, który podzielił się z uczestnikami refleksją dotycząca zastosowania Planu Daltońskiego na świecie, w tym dynamicznego rozwoju Planu Daltońskiego w Polsce.
Na temat warunków sprzyjających rozwojowi współpracy w klasach 4-6 szkoły mówiła prof. dr hab. Maria Deptuła z Uniwersytetu im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, która podkreśliła znaczenie warunków sprzyjających powstawaniu motywacji do współpracy. Problem budowania wspólnoty edukacyjnej oraz związanych z tym wyzwań omówił prof. UAM dr hab. Waldemar Segiet z Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, który odniósł się do tematu w ujęciu filozoficznym. Niezwykle aktualny temat technologii informacyjno-komunikacyjne w edukacji jako narzędzia współpracy omówiła prof. UAM dr hab. Natalia Walter z Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Prof. Walter poruszyła temat inteligencji cyfrowej oraz bardzo aktualne zagadnienia nawiązujące do zdalnej edukacji oraz funkcjonowania w tym zakresie zarówno uczniów jak i nauczycieli.
Niebywałą okazją dla nauczycieli była możliwość obejrzenia filmów prezentujących szkoły daltońskie z Azji i Europy. W części praktycznej jako pierwsza przedstawiła swój program Szkoła Daltońska w Izmirze z Turcji, która zaprezentowała fantastyczną infrastrukturę szkolną stwarzająca możliwości do rozwoju indywidualnych zainteresowań dzieci i młodzieży. Na temat dobrych praktyk w szkołach daltońskich w Republice Czeskiej wypowiadała się grupa dyrektorów z placówek daltońskich z Brna. Rozmowę prowadzili: Vladimir Moskvan ze Szkoły Chalabalova, Ivana Melicharkova ze Szkoły Horackie Namesti, Ivo Zalesak ze Szkoły Masarova oraz Roman Tlustos ze Szkoły Husova. Następnie Szkoła Daltońska – Dalton Grundschule Unstruttal w Niemczech pokazała film prezentujący praktyczne rozwiązania w zakresie współpracy. W swoich wypowiedziach niemieccy nauczyciele podkreślali również wagę umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów w wyznaczonym czasie oraz w trakcie samodzielnie wybranej nauki przez dzieci. Na koniec części praktycznej Szkoła Daltońska Wenzhou z Chin omówiła swój projekt edukacyjny rozwijany we współpracy z Dalton International a Szkoła Daltońska Mittelschoole z Austrii przedstawiła dobre praktyki daltońskie w szkole publicznej. Wszystkie prezentowane placówki zachwyciły innowacyjnymi pomysłami w zakresie organizacji przestrzeni oraz rozwoju współpracy wśród uczniów.
W kolejnym wystąpieniu wynikami na temat badań dotyczących współpracy rówieśniczej jako metody wsparcia prorozwojowego podzieliła się z uczestnikami prof. UAM dr hab. Renata Michalak z Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Na zakończenie bloku teoretycznego Justyna Cholewińska oraz Jarosław Durszewicz opowiedzieli o tym jak zbudować zwinną, współpracującą organizację.
Ostatnim punktem programu pierwszego dnia było wręczenie certyfikatów placówek daltońskich oraz wręczenie nagród Laur Mistrza Edukacji Daltońskiej. Certyfikat Placówki Daltońskiej otrzymały: Przedszkole nr 3 przy Szkole Podstawowej nr 4 w Dąbrowie Górniczej, Przedszkole nr 19 im. Słupskiego Chłopczyka w Słupsku, Tęczowe Przedszkole Marii Biernat w Szczecinie, Prywatne Przedszkole „Koniczynka” w Mosinie, Przedszkole nr 37 w Koszalinie, Miejskie Przedszkole nr 8 w Legnicy oraz Przedszkole Niepubliczne „Klub Malucha” w Ostrzeszowie. W ramach re-certyfikacji, na kolejny okres Certyfikaty Placówki Daltońskiej otrzymały przedszkola: Przedszkole Miejskie nr 20 „Baśniowa Kraina” w Lesznie, Przedszkole nr 148 „Mali Europejczycy” w Poznaniu, Przedszkole Miejskie nr 10 im. Jana Pawła II w Olsztynie, Przedszkole „Mali Odkrywcy” w Baranowie, Przedszkole nr 43 w Lublinie. W tym roku do tytułu Laur Mistrza Edukacji Daltońskiej nominowani zostali: Joanna Bojek, Joanna Kurak , Ewa Majewska-Gocek, Justyna Majewska, Anna Wantke, Małgorzata Paczkowska, Adriana Betka, Justyna Koclęga-Sętkowska, Izabela Furgał, Aleksandra Paluch. Ostatecznie Laur Mistrza Edukacji Daltońskiej otrzymały: Joanna Bojek, Joanna Kurak, Ewa Majewska-Gocek i Justyna Majewska.
Drugiego dnia konferencji, w sobotę, odbyły się warsztaty on-line. Uczestnicy mieli możliwość wzięcia udziału w warsztatach tłumaczonych na język polski i prowadzonych w języku angielskim. Wspólnym doświadczeniem innowacyjnego Study Lab Plan w Wenzhou podzieliły się dr Agata Sowińska z Dalton International i Sophie Pan, Associate Director of Academic Center oraz Marcy Yu, Associate. Techniki Spencera Kagana zaprezentował Paul Bruijn z Dalton International z Holandii. Natomiast Wojciech Gawlik z EDU-klaster w jednym z warsztatów zastanawiał się w jaki sposób przenieść wartości z sytuacji offline do online a podczas drugiego spotkania pokazał sposoby na przejście od współpracy do nauki. Dużą atrakcją dla wszystkich była prezentacja ze Szkoły Daltońskiej w Australii. Szkoła w Ascham o blisko stuletniej tradycji nauczania Planem Daltońskim zaprezentowała rozbudowaną, zabytkową infrastrukturę szkolną połączoną z internatem oraz przedstawiła swój program pracy w oparciu o Plan Daltoński z uwzględnieniem podstawy programowej.
Podczas warsztatów praktyczne sposoby jak skierować konflikt na współpracęprzedstawiła Katarzyna Dworaczyk, a Joanna Flis skupiła się na wpływie więzi na funkcjonowanie i sukces edukacyjny ucznia. Niewątpliwie niecodziennym warsztatem było spotkanie z Eduscrumem, który w formie efektywnej współpracy uczniów przedstawiły siostry: Marta Orbitowska oraz Paulina Orbitowska-Fernandez.
Na zakończenie praktycznego bloku Konferencji odbyły się trzy wirtualne wizyty studyjne w placówkach daltońskich: w Przedszkolu nr 31 im. Z. Witwickiego w Warszawie, Przedszkolu Publicznym nr 16 „Kolorowa Akademia” w Ostrowcu Świętokrzyskim, w Prywatnym Przedszkolu „Koniczynka” w Mosinie oraz w Szkole Podstawowej z klasami integracyjnymi im. St. Fenrycha w Pudliszkach.
Tegoroczna Konferencja była bogata w inspiracje i pełna refleksji dla wszystkich uczestników. Natomiast możliwość obejrzenia prezentacji dobrych praktyk przez placówki z zagranicy była niewątpliwie wielką gratką dla nauczycieli i dyrektorów placówek daltońskich. Wirtualna formuła organizacyjna wydarzenia bez wątpienia otworzyła nowe możliwości na rozwój Planu Daltońskiego oraz działanie we współpracy ze szkołami daltońskimi w Polsce i na świecie.