Skip to content
Menu
Cart
Polskie Stowarzyszenie DALTON
Edukacja według planu daltońskiego
Cart
  • O nas
    • Zarząd
    • Konsultanci Dalton
    • Placówki certyfikowane
    • Placówki w procesie certyfikacji
    • Certyfikacja
    • Laur Mistrza Edukacji Daltońskiej
  • Aktualności
    • Dobre praktyki
    • Szkolenia
    • Publikacje
    • Konkursy
    • Wydarzenia
  • Statut
  • Patronat
  • Sklep
  • Kontakt
Close Menu
Close Cart
27 listopada 2014

Z dziennika młodego nauczyciela…

Publikacje

Edukacja wg Planu Daltońskiego w Przedszkolu Nr 34 w Koszalinie.

W sierpniu 2013 po raz pierwszy spotkałyśmy się z Planem Daltońskim. Nasze Przedszkole odwiedziła Pani Katarzyna Dryjas – Prezes Polskiego Stowarzyszenia Dalton. Poprowadziła dla nas radę szkoleniową, w której przybliżyła nam ideę tej edukacji.

Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego 2013/2014 zaczęłyśmy realizować Edukację wg Planu Daltońskiego w naszej placówce. Na początku kadra przedszkola wybrała koordynatorki. Naszym zadaniem było ustalenie zasad, które będą obowiązywały we wszystkich grupach wiekowych.

Nasze działania rozpoczęłyśmy od wprowadzenia kolorów dnia, zegara daltońskiego, wizualizacji rozkładu dnia w przedszkolu oraz tablicy zadań. Następnie zaczęłyśmy wyznaczać dyżury, pary oraz pomocnika pani. Wyjaśniłyśmy dzieciom „nowe” zasady. Nauczyłyśmy je samodzielnego planowania zdań na przestrzeni tygodnia.

Po pierwszym półroczu zebrałyśmy od naszych nauczycielek opinie dotyczące realizowanej innowacji. Zapytałyśmy, z jakimi obawami i trudnościami zmagały się panie w związku z wprowadzeniem w placówce Edukacji wg Planu Daltońskiego. Poniżej odpowiedzi, które m. in. otrzymałyśmy:

  • Świadomość i obawa, że zmiany muszę zacząć od siebie;
  • Obawa o samodyscyplinę w przygotowaniu zadań tygodniowych;
  • Własny opór przed wprowadzeniem zmian;
  • Poczucie braku czasu;
  • Nieznajomość nowej metody;
  • Niepewność czy dzieci poradzą sobie z planowaniem – zbyt duża odpowiedzialność złożona na dzieci;
  • Czy nasze dzieci zaakceptują wprowadzoną innowację i czy będą chciały współpracować;

Następnie zapytałyśmy o osiągnięcia. Co udało się zrealizować, jakie działania najlepiej się sprawdzają? Zebrane odpowiedzi uszeregowałyśmy według domen daltońskich.

NASZE OSIĄGNIĘCIA

Odpowiedzialność:

  • Dzieci w większości same sprawdzają czy już wykonały zadania i co jeszcze mają do zrobienia
  • Zadania wykonują samodzielnie, a jeśli nie potrafią to dopytują pomocnika nauczyciela wyznaczonego w danym tygodniu;
  • Dzieci potrzebujące pomocy nie boją się poprosić o wsparcie kolegi;
  • Wszystkie dzieci czują się w obowiązku, aby wykonywać zadania;
  • Dzieci chętnie wywiązują się z zadań, za które są odpowiedzialne (np. dyżury);

Samodzielność:

  • Dzieci samodzielnie wykonują zadań z tablicy zadań;
  • Chętnie pomagają innym;
  • Samodzielnie wykonują czynności dostosowane do ich umiejętności;
  • Starają się rozwiązywać konflikty bez pomocy nauczyciela;
  • Szukają pomocy;
  • Poszukują odpowiedzi na trudności związane z wykonywaniem zadania lub proszą o pomoc nie Panią tylko kolegę z grupy;

Współpraca:

  • Dzieci nauczyły się współpracować w parach i w grupach;
  • Chętnie pomagają innym, kiedy widzą, że ktoś ma jakiś problem;
  • Zwracają się o pomoc do prawej ręki Pani;
  • Dzieci dzielą między sobą obowiązki lub zadania i wspólnie je wykonują;

Nasze refleksje…

Patrząc na reakcję dzieci, ich zachowania i próby podejmowania wspólnych działań mamy jak najbardziej pozytywne podejście do realizowanej innowacji. Widzimy, że to zaczyna „działać”- dzieci wykazują samodzielnie inicjatywę. Same się organizują, np. wymyślają i wystawiają teatrzyki.

Edukacja wg Planu Daltońskiego niesie ze sobą wiele dobrego zarówno dla dzieci jak i nauczycieli pracujących tą metodą. Dzieci same zaczynają poszukiwać odpowiedzi na trudności, z którymi zmierzają się na co dzień lub szukają pomocy wśród rówieśników. Zaczynają sobie wzajemnie pomagać w trudnych sytuacjach, a nie szukają ratunku u nauczyciela. Dbają o swoje dobro oraz kolegów. Pomagają sobie, współpracują, a nie rywalizują. Można również zaobserwować, jak zacieśnia się współpraca wśród kadry.

Wzajemna wymiana doświadczeń, dzielenie się obserwacjami dotyczącymi wprowadzonej innowacji.

Nowa metoda nie jest trudna, ale wymaga systematycznej, kreatywnej i odpowiedzialnej pracy nauczyciela. Program na stałe wpisał się w codzienne zajęcia i pracę z dziećmi. Edukacja daltońska odpowiada na wyzwania współczesnego świata, w którym dorośli muszą brać w swoje ręce kwestie dotyczące, kariery i rozwoju. Dzieci przyzwyczajają się do odpowiedzialności, współpracy i samodzielności.

Koordynatorki ds. Planu Daltońskiego w Przedszkolu nr 34 w Koszalinie,

Katarzyna Pyrzyńska, Joanna Kłosińska

Komunikat Polskiego Stowarzyszenia Dalton Konferencje daltońskie 19-23 XI 2014

Related Posts

2-Jadwiga-Młodowska-w-gabinecie-K.-Dryjas

Publikacje

Jadwiga Młodowska – prekursorka Planu Daltońskiego w Polsce

13

Publikacje, Wydarzenia

Pedagogika planu daltońskiego w grupie dzieci 3-letnich w Przedszkolu w Szubinie

kalendarz-plan-daltonski

Aktualności, Publikacje

Dlaczego Plan Daltoński pojawił się w Przedszkolu Publicznym Nr 12 we Włocławku

Szukaj

Ostatnie publikacje

  • Jadwiga Młodowska – prekursorka Planu Daltońskiego w Polsce
  • Pedagogika planu daltońskiego w grupie dzieci 3-letnich w Przedszkolu w Szubinie
  • Dlaczego Plan Daltoński pojawił się w Przedszkolu Publicznym Nr 12 we Włocławku

Wydarzenia

  • Międzynarodowa Konferencja Daltońska „Horyzonty współpracy”
  • IX Międzynarodowa Konferencja Daltońska
  • Pedagogika planu daltońskiego w grupie dzieci 3-letnich w Przedszkolu w Szubinie

Konkursy

  • Podsumowanie konkursu fotograficznego
  • Wyniki konkursu na instrukcję czynnościową
  • Rozstrzygnięcie konkursu “Wielkie małych kucharzenie”

Kontakt

tel: 41 262 09 76
kom: 796 499 123
email: dalton.polska@onet.pl

Dalton Polskie Stowarzyszenie

Informacje

  • Certyfikacja Szkół Daltońskich w Polsce
  • Deklaracja czlonkowska
  • Partnerzy
  • Polityka Prywatności i Cookies
  • Ochrona danych osobowych
  • Regulamin Sklepu Internetowego

Ciekawe strony

  • Blog Roela Rohnera
  • Przedszkolne ABC
  • Dalton International Research Platform
  • International Dalton Consultancy

Materiały

  • Warsztaty
  • Publikacje
  • Wydarzenia
  • Szkolenia

Polskie Stowarzyszenie DALTON

os. Pułanki 6
27-400 Ostrowiec Świętokrzyski
tel: 796 499 123
e-mail: dalton.polska@onet.pl

Projekt i wykonanie uKONTENTowani.pl

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość na naszej stronie internetowej. Więcej informacji o plikach cookie, z których korzystamy, lub o ich wyłączeniu

ustawienia.

Dalton Polskie Stowarzyszenie
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce użytkownika i służą do wykonywania funkcji, takich jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie do naszej witryny i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i użyteczne.

Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookie, przeglądając karty po lewej stronie.

Wymagane pliki cookie

Wymagane pliki cookie powinny być włączone przez cały czas, abyśmy mogli zapisać preferencje dotyczące ustawień plików cookie.

Jeśli wyłączysz ten plik cookie, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć pliki cookie.

Pliki cookie innych firm

Ta strona korzysta z Google Analytics do zbierania anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających witrynę i najbardziej popularne strony.

Utrzymanie tego pliku cookie pomaga nam ulepszać naszą stronę internetową.

Proszę włączyć Najpierw niezbędne pliki cookie, abyśmy mogli zapisać Twoje preferencje!

Polityka Prywatności i Cookie

Więcej informacji o polityce prywatności