Wykorzystanie elementów planu daltońskiego przy organizacji konkursu matematycznego
W naszym przedszkolu wprowadzana jest innowacja pedagogiczna oparta na pedagogice planu daltońskiego. W codziennej pracy z dziećmi wdrażane są działania związane z tą innowacją, dostosowując ich zakres do wieku i możliwości dzieci w poszczególnych grupach wiekowych.
Chciałabym napisać o tym, jakie działania planu daltońskiego wykorzystałam organizując konkurs matematyczny dla dzieci 5-6-letnich. W tym konkursie brały udział dwuosobowe drużyny z 29 placówek. Bardzo ważną sprawą była dobra organizacja konkursu, aby wszystkie drużyny miały jednakowe warunki do wykonywania zdań, aby nie było zastrzeżeń do sprawnej organizacji imprezy. Konkurs odbywał się w dużej auli uniwersyteckiej: 29 stolików dla drużyn, dywan na którym miało się pomieścić 58 dzieci, stoliki dla jury i jeszcze sala miała pomieścić dość liczną widownię.
I tu wykorzystane były działania związane z planem daltońskim:
- lista obecności: duża ilość uczestników (58 dzieci) to nie problem, każdy przybywający na konkurs zaznaczał swoją obecność naklejając serduszko obok swojego imienia i nazwiska, zawieszał wizytówkę i szybko można było dostrzec ilu uczestników już jest obecnych, a kto jeszcze nie przybył (wystarczyło jedno spojrzenie na listę obecności).
- zegar daltoński: czas przeznaczony na wykonywanie kolejnych zadań wyznaczał zegar daltoński (czerwony kolor- 5 minut lub zielony- 10 minut). Normalne zegary nie spełniłyby tu swojej roli (to było już sprawdzone w poprzedniej edycji konkursu). I jeszcze jedno – drużyny, które wykonały zadanie wcześniej siadały na dywanie i pomagały pilnować czasu na zegarze daltońskim (nie przeszkadzały wykonującym zadania).
- ,,pomocna dłoń”: jak sprawnie dostarczyć drużynom jednocześnie 29 kart pracy?
I daltońska tzw. ,,pomocna dłoń” okazała się niezastąpiona. Tę rolę pełnili studenci z Uniwersytetu M. Curie- Skłodowskiej w Lublinie. Rozdawali karty drużynom i pilnowali, aby na karcie pracy znalazła się metryczka z nazwą placówki, z której była drużyna.
W finale konkursu matematycznego brało udział pięć drużyn i zadania oceniane były na bieżąco przez jury. Aby sygnalizować wykonane zadanie przez drużynę zastosowałam ,,zielone drzewka” z nazwą drużyny. Podniesione ,,zielone drzewko”- to dla jury znak- drużyna wykonała zadanie. W finale także zastosowany był zegar daltoński.
Jadwiga Poliszuk
Przedszkole nr 14 w Lublinie