W drodze ku samodzielności, odpowiedzialności i współpracy przedszkolaków. Co pomaga, a co przeszkadza?
Na ogół dorośli pragną, by dzieci były samodzielne, odpowiedzialne i by umiały współpracować, zarówno z dorosłymi, jak i rówieśnikami. Tymczasem zdarza się, że sami utrudniają dzieciom osiągnięcie tych celów. Co dzieciom przeszkadza, by stawały się samodzielne, odpowiedzialne i umiały współpracować? Co zrobić, by wspomóc ich w kształtowaniu tych cech? Jakie znaczenie mają idee Planu Daltońskiego?
Dr Marta Pawelec jest psychologiem oraz nauczycielem akademickim (adiunkt) w Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Posiada doświadczenie w pracy diagnostycznej i terapeutycznej z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym, w poradnictwie oraz psychoedukacji dla rodziców i nauczycieli, w poradnictwie i terapii rodzin. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla rodziców oraz nauczycieli. Jest współautorką programów profilaktycznych, adaptacyjno-integracyjnych, wychowawczych, a także dla uzdolnionych przedszkolaków. Podejmuje badania naukowe w tematyce: dyscypliny i dyscyplinowania dzieci, czynników rozwojowych i wychowawczych w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, manipulacji i szantażu emocjonalnego oraz hierarchii wartości od dzieciństwa do późnej dorosłości. Świadczy pomoc psychologiczną, indywidualną i grupową, dzieciom, ich rodzicom oraz nauczycielom.
dr Marta Pawelec
Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji W Lublinie
Dr Marta Pawelec – Psycholog oraz nauczyciel akademicki (adiunkt) w Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Posiada doświadczenie w pracy diagnostycznej i terapeutycznej z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym, w poradnictwie oraz psychoedukacji dla rodziców i nauczycieli, w poradnictwie i terapii rodzin. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla rodziców oraz nauczycieli. Jest współautorką programów profilaktycznych, adaptacyjno-integracyjnych, wychowawczych, a także dla uzdolnionych przedszkolaków. Podejmuje badania naukowe w tematyce: dyscypliny i dyscyplinowania dzieci, czynników rozwojowych i wychowawczych w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, manipulacji i szantażu emocjonalnego oraz hierarchii wartości od dzieciństwa do późnej dorosłości. Świadczy pomoc psychologiczną, indywidualną i grupową dzieciom, ich rodzicom oraz nauczycielom.