Skip to content
Menu
Cart
Polskie Stowarzyszenie DALTON
Edukacja według planu daltońskiego
Cart
  • O nas
    • Zarząd
    • Konsultanci Dalton
    • Placówki certyfikowane
    • Placówki w procesie certyfikacji
    • Certyfikacja
    • Laur Mistrza Edukacji Daltońskiej
  • Aktualności
    • Dobre praktyki
    • Szkolenia
    • Publikacje
    • Konkursy
    • Wydarzenia
  • Statut
  • Patronat
  • Sklep
  • Kontakt
Close Menu
Close Cart
27 listopada 2011

Spojrzenie na Dalton okiem Roela Rohnera

Publikacje

Wzrasta w Polsce zainteresowanie pedagogiką planu daltońskiego ale nadal jeszcze jest niewiele publikacji w języku polskim na ten temat. Nasz partner Roel Rohner – prezydent holenderskiej fundacji Dalton International prowadzi blog poświęcony edukacji daltońskiej.

Oto kilka tekstów zamieszczonych na blogu:

„Pierwsze kroki w rozwijaniu niezależności”

Powierzamy dzieciom zadania do wykonania, które stają się elementem organizacji klasy. Wizualizowanie tych zadań na specjalnej tablicy daje dzieciom wiedzę na temat jakie są zadania do wykonania, które zadania zostały już wykonane, a które jeszcze czekają na realizację. Ucz dzieci rozwiązywać problemy. Zachęcaj je do myślenia, co mogą zrobić aby rozwiązać problem zamiast podpowiadać im jakie jest rozwiązanie. Dzieci powinny wiedzieć, że nauczyciel jest zainteresowany ich działaniami i pomysłami. W toku rozwiązywania problemu pytaj dzieci dlaczego to jest dobre rozwiązanie? Pomóż im zrozumieć skutki swoich wyborów. Pomóż dzieciom zaplanować osiągalne cele i pracować na osiągnięciem tych celów. Zachęcaj i chwal dziecięce próby w podejmowaniu decyzji, bez względu na wynik. Szanuj dziecięce decyzje tak bardzo jak to tylko możliwe. Pomagaj dzieciom brać odpowiedzialność za posługiwanie się materiałami z których korzystają. Naucz dzieci korzystać z „kolorowego zegara” wskazującego jaki mają czas na wykonanie danej aktywności.

„Przygotowywanie zadań dla dzieci”

To jest przykładowa lista kontrolna przy tworzeniu i planowaniu zadań dla ucznia z uwzględnieniem różnic indywidualnych. Lista może być rozszerzone o elementy odpowiednie dla własnej sytuacji:

  • czy każde dziecko będzie mogło wykonać zadanie samodzielnie
  • czy zadanie stymuluje współpracę
  • czy zadanie jest dostosowane do poziomu uczniów
  • czy uwzględnia teorię inteligencji wielorakich
  • czy w trakcie zadania możliwe jest ćwiczenie umiejętności samodzielnego uczenia się
  • czy uczeń wie jak powinien wyglądać produkt końcowy
  • czy uczeń zna cel tego zadania
  • czy uwzględnia (badanie) doświadczanie
  • czy jest możliwa samodzielna korekta po zakończeniu zadania
  • czy uczeń wie w jaki sposób jest dokonywana ocena zadania
  • czy zadanie jest odpowiednie dla tempa pracy poszczególnych uczniów
  • czy jasne jest jak należy wykonać zadanie
  • czy istnieje przestrzeń do własnych, twórczych rozwiązań
  • czy są dostępne przewodniki (instrukcje)- jak wykonać zadanie
  • czy jest jasne jakiego rodzaju odpowiedź jest oczekiwana (tylko odpowiedź- uzasadnienie odpowiedzi- zapamiętywanie)
  • czy jest jasne kiedy można korzystać z dodatkowych instrukcji
  • czy różnicujemy i uwzględniamy pytania otwarte i zamknięte
  • czy w swoim planowaniu uwzględniłeś wystarczający czas na ewaluację zadania
  • czy jest czas na proces ewaluacji

Zachęcamy do śledzenia blogu. Wersja oryginalna na stronie: www.daltonroel.blogspot.com

Sześciolatek w naszej szkole W DRODZE DO REALIZACJI PLANU DALTOŃSKIEGO

Related Posts

2-Jadwiga-Młodowska-w-gabinecie-K.-Dryjas

Publikacje

Jadwiga Młodowska – prekursorka Planu Daltońskiego w Polsce

13

Publikacje, Wydarzenia

Pedagogika planu daltońskiego w grupie dzieci 3-letnich w Przedszkolu w Szubinie

kalendarz-plan-daltonski

Aktualności, Publikacje

Dlaczego Plan Daltoński pojawił się w Przedszkolu Publicznym Nr 12 we Włocławku

Szukaj

Ostatnie publikacje

  • Jadwiga Młodowska – prekursorka Planu Daltońskiego w Polsce
  • Pedagogika planu daltońskiego w grupie dzieci 3-letnich w Przedszkolu w Szubinie
  • Dlaczego Plan Daltoński pojawił się w Przedszkolu Publicznym Nr 12 we Włocławku

Wydarzenia

  • Międzynarodowa Konferencja Daltońska „Horyzonty współpracy”
  • IX Międzynarodowa Konferencja Daltońska
  • Pedagogika planu daltońskiego w grupie dzieci 3-letnich w Przedszkolu w Szubinie

Konkursy

  • Podsumowanie konkursu fotograficznego
  • Wyniki konkursu na instrukcję czynnościową
  • Rozstrzygnięcie konkursu “Wielkie małych kucharzenie”

Kontakt

tel: 41 262 09 76
kom: 796 499 123
email: dalton.polska@onet.pl

Dalton Polskie Stowarzyszenie

Informacje

  • Certyfikacja Szkół Daltońskich w Polsce
  • Deklaracja czlonkowska
  • Partnerzy
  • Polityka Prywatności i Cookies
  • Ochrona danych osobowych
  • Regulamin Sklepu Internetowego

Ciekawe strony

  • Blog Roela Rohnera
  • Przedszkolne ABC
  • Dalton International Research Platform
  • International Dalton Consultancy

Materiały

  • Warsztaty
  • Publikacje
  • Wydarzenia
  • Szkolenia

Polskie Stowarzyszenie DALTON

os. Pułanki 6
27-400 Ostrowiec Świętokrzyski
tel: 796 499 123
e-mail: dalton.polska@onet.pl

Projekt i wykonanie uKONTENTowani.pl

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość na naszej stronie internetowej. Więcej informacji o plikach cookie, z których korzystamy, lub o ich wyłączeniu

ustawienia.

Dalton Polskie Stowarzyszenie
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce użytkownika i służą do wykonywania funkcji, takich jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie do naszej witryny i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i użyteczne.

Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookie, przeglądając karty po lewej stronie.

Wymagane pliki cookie

Wymagane pliki cookie powinny być włączone przez cały czas, abyśmy mogli zapisać preferencje dotyczące ustawień plików cookie.

Jeśli wyłączysz ten plik cookie, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć pliki cookie.

Pliki cookie innych firm

Ta strona korzysta z Google Analytics do zbierania anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających witrynę i najbardziej popularne strony.

Utrzymanie tego pliku cookie pomaga nam ulepszać naszą stronę internetową.

Proszę włączyć Najpierw niezbędne pliki cookie, abyśmy mogli zapisać Twoje preferencje!

Polityka Prywatności i Cookie

Więcej informacji o polityce prywatności