Relacja z międzynarodowej konferencji daltońskiej
Relacja z międzynarodowej konferencji daltońskiej „Celuj w refleksję! Refleksja – początek czy koniec procesu edukacyjnego?”
12 listopada 2018 r. w Koszalinie odbyła się jak co roku, jesienna konferencja organizowana przez Polskie Stowarzyszeni Dalton. Tym razem konferencja miała szerszy zasięg międzynarodowy, ponieważ goście zagraniczni byli nie tylko wykładowcami ale i odbiorcami konferencji. W wydarzeniu uczestniczyli wykładowcy wyższych uczelni, dyrektorzy i nauczyciele szkół i przedszkoli z całej Polski, przedstawiciele Dalton International z Holandii oraz grupa pedagogów z Chin z Shenzhen Dalton Xinhua School. Konferencja pod patronatem Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty i Prezydenta Miasta Koszalina zorganizowana została we współpracy z Politechniką Koszalińską. Organizatorzy tradycyjnie zaproponowali uczestnikom wizyty studyjne w placówkach daltońskich oraz część plenarną i warsztatową. Bardzo miłym akcentem poprzedzającym merytoryczną część konferencji był powitalny występ artystyczny nauczycieli z Przedszkola nr 34 w Koszalinie oraz dzieci z Przedszkola nr 8 w Koszalinie.
Temat konferencji „Celuj w refleksję! Refleksja – początek czy koniec procesu edukacyjnego?” był inspirującym wyzwaniem zarówno dla prelegentów jak i dla uczestników spotkania. W części plenarnej jako reprezentanci Dalton International wystąpili Roel Rohner oraz Paul Bruijn. Wystąpienia obydwu panów wywołały duże zainteresowanie wśród uczestników konferencji. Roel Rohner w swojej prezentacji „Jak chronić fundamentalne wartości Planu Daltońskiego odwołał się do historii rozwoju Planu Daltońskiego w Polsce i przypomniał filary edukacji daltońskiej w kontekście zmiany. Teoretyczną stronę problematyki, w swoim wykładzie „Refleksja strategią w rozwoju ucznia i nauczyciela w nauczaniu” omówiła prof. nadzw. dr hab. Renata Michalak z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Natomiast praktyczne propozycje rozwiązań usłyszeli uczestnicy konferencji podczas wykładu prof.. nadzw. dr hab. Tadeusza Hucińskiego z Politechniki Koszalińskiej „Autorytet nauczyciela w komunikacji z dzieckiem i rodzicami w aspekcie aktywności fizycznej”. Część plenarną zakończyło wystąpienie na temat edukacji daltońskiej w Chinach, zaprezentowane przez Lianheng Mei z Shenzhen Dalton Xinhua School. W części warsztatowej konferencji prelegenci uzupełnili swoje rozważania zasygnalizowane podczas wykładów plenarnych. Paul Bruijn wyjaśnił różnicę między ewaluacją a refleksją, natomiast prof. dr hab. Tadeusz Huciński razem z Tomaszem Wilczewskim pokazali jak budować autorytet nauczyciela w komunikacji z dzieckiem i rodzicami. Dużym zainteresowaniem cieszyły się również praktyczne zajęcia n/t Mediacja o komunikacji w cieniu agresji prowadzone przez Tomasza Parafiniuka z Politechniki Koszalińskiej oraz Jak możemy być częścią rozwiązania, zamiast częścią konfliktu, prowadzone przez Katarzynę Dworaczyk. Kolejne dwa warsztaty zostały skierowane do kadry zarządzającej i liderów zespołów rad pedagogicznych. Była to kontynuacja ubiegłorocznego spotkania z ciekawą i nowatorską metodą zarządzania SCRUM, który pod kątem placówek przedszkolnych przygotowała Justyna Cholewińska, dyrektorka Prywatnego Dwujęzycznego Przedszkola „Motylek” w Lublinie. Drugi warsztat przygotowany przez Dorotę Czerwonkę, konsultanta i szkoleniowca skierowany do liderów poruszał problemy przywództwa edukacyjnego w placówce daltońskiej. W ofercie konferencji znalazł się również warsztat dla nauczycieli języka angielskiego. Spotkanie na temat innowacyjnego nauczania języka angielskiego w placówkach daltońskich poprowadziła dr Agata Sowińska, współtwórczyni międzynarodowego zespołu badawczego Research Platform Dalton International oraz Apple Ka dyrektorka działu języków obcych w Schenzhen w Chinach. Jak co roku niezwykle ważnym elementem konferencji były wizyty w placówkach daltońskich. Uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z Przedszkolem nr 8 im. Janusza Korczaka i Przedszkolem nr 34 w Koszalinie oraz Przedszkolem Miejskim nr 2 im. Wandy Chotomskiej i Przedszkolem Miejskie Nr 8 im. Jana Brzechwy w Kołobrzegu.
Podczas zakończenia konferencji odbyło się uroczyste wręczenie certyfikatów placówkom, które uzyskały tytuł Przedszkole Daltońskie. W tym roku certyfikat otrzymało: Przedszkole nr 134 w Poznaniu, Przedszkole nr 28 w Bydgoszczy, Przedszkole nr 2 i Przedszkole nr 8 w Kołobrzegu, Akademia Junior w Koninie, Przedszkole nr 240 w Warszawie, Przedszkole nr 43 i Przedszkole nr 51 w Gdańsku. Certyfikaty w ramach recertyfikacji uzyskały: Przedszkole nr 8 i Przedszkole nr 34 w Koszalinie.
Ta doroczna konferencja daltońska zagościła już na stałe w kalendarzu Polskiego Stowarzyszenia Dalton. W tym roku zgromadziła ponad 200 uczestników i stała się prawdziwą platformą wymiany doświadczeń. Nieocenione są także dyskusje i rozmowy kuluarowe, co pozwala na budowanie wzajemnych relacji w środowisku nauczycieli placówek daltońskich. Wspólnie tworzymy coraz szersze grono zmieniając jakość edukacji.
Anna Wróbel