Menu
Cart
Dalton Polskie Stowarzyszenie
Edukacja według planu daltońskiego
Cart
  • O nas
    • Zarząd
    • Konsultanci Dalton
    • Placówki certyfikowane
    • Placówki w procesie certyfikacji
    • Certyfikacja
    • Laur Mistrza Edukacji Daltońskiej
  • Aktualności
    • Szkolenia
    • Publikacje
    • Konkursy
    • Wydarzenia
  • Statut
  • Patronat
  • Sklep
  • Kontakt
Close Menu
Close Cart
25 listopada 2017

Refleksyjny przedszkolak to prawdziwy diament

Publikacje

Coraz częściej w pracy zawodowej doceniany jest wpływ umiejętności dokonywania refleksji, oceny własnej pracy w kontekście drogi do osiągnięcia zamierzonego celu. Na wykonanie zadania składa się szereg działań. W zależności od rodzaju zadania, ważne są różne czynniki, takie jak: zaangażowanie, stopień zrozumienia polecenia, chęci, perspektywa, umiejętności, panujące warunki, dostępność materiałów itp. W związku z tym nasuwa się następujące pytanie: skoro jest to tak ważne w świecie dorosłych, należy się zastanowić, czy my jako nauczyciele zachęcamy dzieci do analizy własnego postępowania czy też sami wydajemy osądy?

Przedszkole Nr 34 w Koszalinie, realizując koncepcję daltońską, nastawia swoje działania między innymi na rozwijanie u dzieci umiejętności dokonywania autorefleksji. Jest to niezwykle cenna cecha wpływająca na budowę poczucia własnej wartości u najmłodszych. Dotychczas ta aktywność często była niedoceniana przez nauczycieli. To on dokonywał oceny, biorąc zazwyczaj pod uwagę tylko efekt końcowy, a nie drogę i proces powstawania zadania. Pozwalając dziecku na refleksję dajemy mu możliwość oceny stopnia zaangażowania, włożonego trudu i starań oraz konsekwencji. My, jako nauczyciele musimy pamiętać, że na efekt końcowy składa się wiele czynników. Jako przykład przytoczymy pewną, zasłyszaną historię: Pani poprosiła dzieci o namalowanie swojej drogi do przedszkola. Wszystkie dzieci wykonały piękne, dokładne, staranne prace, czyli takie jakich oczekiwano. Uwagę zwróciło jedno dziecko, które nie wykonało polecania nauczycielki, malując na swojej kartce rozmazane plamy. Pani nie pytając o nic, przygotowała nową kartkę i podała dziecku powtarzając polecenie. Zdziwione wytłumaczyło, że kiedy jedzie do przedszkola, jest jeszcze ciemno, dookoła świeci się dużo lamp, które po zmrużeniu oczu zmieniają się w zachwycające, kolorowe, migoczące światełka. Zainspirowani tą historią doceniliśmy, jak ogromne znaczenie ma perspektywa dziecka oraz dokonywana przez nie refleksja, dotycząca podejmowanych działań. W naszym przedszkolu wprowadziliśmy diamentowy system motywacyjny dla dzieci 4-6-letnich. Każdy otrzymał specjalny woreczek, w którym gromadzi zebrane diamenty. Plastikowe kamienie występują w trzech kolorach (białym, czerwonym i złotym). Po uzbieraniu dziesięciu białych, dokonują wymiany na cenniejszy – w kolorze czerwonym. Trzy czerwone wymieniają na jeden złoty. Dwa złote – na nagrodę w postaci pochwały na forum grupy oraz otrzymanie dyplomu. Poza ogromnymi walorami motywacyjnymi, dzieci poszerzają swoje umiejętności z zakresu pojęć matematycznych. Co zrobić, aby otrzymać diament? Przedszkolak zasługuje na diament, gdy przestrzega kodeksu, umów, jest przyjacielski, wywiązuje się z powierzonych zadań, etc… Ale! Głównym celem podczas wręczania dzieciom diamentów jest kształtowanie w nich umiejętności dokonywania autorefleksji. W przeciwieństwie do dawnych zwyczajów to nie nauczyciel ocenia tylko powierza to odpowiedzialne zadanie dziecku, które najlepiej wie, jak zachowywało się i angażowało w danym dniu. Początkowo dzieci przyzwyczajone do ciągłego oceniania według norm przyjętych przez dorosłych miały z tym ogromną trudność. Potrzebowały aprobaty czy pochwały nauczyciela, by być z siebie dumnymi. Dziś samodzielnie argumentują i decydują o otrzymaniu wyróżnienia. Podczas refleksji nauczyciel może pomóc dziecku zadając pytania kierowane albo zapytać o spostrzeżenia inne dzieci, skupiając się głównie na pozytywach. Nauczyciele muszą pamiętać, że nawet gdy dziecko uczestniczyło w sytuacji konfliktowej, ale potrafiło racjonalnie wyjaśnić swoje postępowanie, wyciągnęło wnioski, szczerze przyznało się na forum, to należy mu się uznanie, ponieważ ono w ten sposób dokonało własnej analizy. Autorefleksja jest niezwykle cenną umiejętnością, która z pewnością będzie procentowała w życiu dorosłym. Dzieci budując poczucie własnej wartości już od najmłodszych lat, stają się odpowiedzialne, pewne siebie, zaradne, potrafiące ocenić swoje możliwości.

Katarzyna Pyrzyńska, Joanna Kłosińska
Koordynatorki Przedszkola Nr 34 w Koszalinie

Instrukcja czynnościowa, jako narzędzie pracy nauczyciela i ucznia Rozwój Planu Daltońskiego w Polsce

Related Posts

2-Jadwiga-Młodowska-w-gabinecie-K.-Dryjas

Publikacje

Jadwiga Młodowska – prekursorka Planu Daltońskiego w Polsce

13

Publikacje, Wydarzenia

Pedagogika planu daltońskiego w grupie dzieci 3-letnich w Przedszkolu w Szubinie

kalendarz-plan-daltonski

Aktualności, Publikacje

Dlaczego Plan Daltoński pojawił się w Przedszkolu Publicznym Nr 12 we Włocławku

Szukaj

Ostatnie publikacje

  • Jadwiga Młodowska – prekursorka Planu Daltońskiego w Polsce
  • Pedagogika planu daltońskiego w grupie dzieci 3-letnich w Przedszkolu w Szubinie
  • Dlaczego Plan Daltoński pojawił się w Przedszkolu Publicznym Nr 12 we Włocławku

Wydarzenia

  • Międzynarodowa Konferencja Daltońska „Horyzonty współpracy”
  • IX Międzynarodowa Konferencja Daltońska
  • Pedagogika planu daltońskiego w grupie dzieci 3-letnich w Przedszkolu w Szubinie

Konkursy

  • Podsumowanie konkursu fotograficznego
  • Wyniki konkursu na instrukcję czynnościową
  • Rozstrzygnięcie konkursu “Wielkie małych kucharzenie”

Kontakt

tel: 41 262 09 76
kom: 796 499 123
email: dalton.polska@onet.pl

Dalton Polskie Stowarzyszenie

Informacje

  • Certyfikacja Szkół Daltońskich w Polsce
  • Deklaracja czlonkowska
  • Partnerzy
  • Polityka Prywatności i Cookies
  • Ochrona danych osobowych
  • Regulamin Sklepu Internetowego

Ciekawe strony

  • Blog Roela Rohnera
  • Przedszkolne ABC
  • Dalton International Research Platform
  • International Dalton Consultancy

Materiały

  • Warsztaty
  • Publikacje
  • Wydarzenia
  • Szkolenia

Polskie Stowarzyszenie DALTON

os. Pułanki 6
27-400 Ostrowiec Świętokrzyski
tel: 796 499 123
e-mail: dalton.polska@onet.pl

Projekt i wykonanie uKONTENTowani.pl

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość na naszej stronie internetowej. Więcej informacji o plikach cookie, z których korzystamy, lub o ich wyłączeniu

ustawienia.

Dalton Polskie Stowarzyszenie
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce użytkownika i służą do wykonywania funkcji, takich jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie do naszej witryny i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i użyteczne.

Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookie, przeglądając karty po lewej stronie.

Wymagane pliki cookie

Wymagane pliki cookie powinny być włączone przez cały czas, abyśmy mogli zapisać preferencje dotyczące ustawień plików cookie.

Jeśli wyłączysz ten plik cookie, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć pliki cookie.

Pliki cookie innych firm

Ta strona korzysta z Google Analytics do zbierania anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających witrynę i najbardziej popularne strony.

Utrzymanie tego pliku cookie pomaga nam ulepszać naszą stronę internetową.

Proszę włączyć Najpierw niezbędne pliki cookie, abyśmy mogli zapisać Twoje preferencje!

Polityka Prywatności i Cookie

Więcej informacji o polityce prywatności