Ocena i refleksja w Planie Daltońskim
Jak powszechnie wiadomo w Holandii podjęliśmy próbę uszczegółowienia oryginalnych punktów wyjściowych stworzonych przez Helen Parkhurst. Ważnym ku temu powodem było przybliżenie naszych wartości pedagogiczno-dydaktycznych do nowej wizji edukacji.
Już dawno temu zdecydowaliśmy się zmienić rozpowszechnione słowo wolność na odpowiedzialność, tak, aby lepiej przypasować interpretację do przestrzeni, którą Helen Parkhurst chciała stworzyć dla swoich uczniów. Jakiś czas temu odpowiedzialność, samodzielność i współpraca zostały wzbogacone o REFLEKSJĘ.Refleksja jest osobistym procesem. Chodzi w niej o własną pracę i własną opinię na temat tej pracy. Poza kształtowaniem opinii na temat swojej własnej pracy, uczniowie muszą również nauczyć się dzielić tym poglądem z innymi i go omawiać. Poprzez otrzymywanie informacji zwrotnej, słów uznania lub krytyki od innych uczniów oraz uczenie się, że należy to wszystko przemyśleć i zaakceptować, refleksja nabiera głębi.
Dodatkowo refleksja daje uczniom wgląd w ich własny sposób uczenia się. Odkrywają na przykład, jakie podejście najbardziej im odpowiada i dlaczego. Kiedy dzieci mają wpływ na własną pracę i biorą za nią odpowiedzialność, zyskują lepsze zrozumienie efektywności pracy i procesu uczenia się.
Istnieje jedna łatwa strategia nauczenia się procesu refleksji poprzez jego podział na trzy fazy: PRZED (faza orientacyjna), W TRAKCIE (faza monitorowania), PO (faza oceny).
W fazie orientacyjnej uczeń przygotowuje się do pracy, jaką ma wykonać. W fazie oceny patrzy wstecz na swoją pracę: Jak poszło? i Czego się nauczyłem?.
Faza monitorowania (proces w trakcie pracy) jest konieczna, jeśli uczniowie wyznaczyli sobie pewne cele i przyjęli plan na dłuższy okres, na przykład na tydzień lub na czas trwania projektu. Czas pomiędzy wykorzystany jest na przemyślenie, czy są na właściwej drodze, czy może plan należy zmodyfikować.
Warsztaty, które zaplanowałem przeznaczone są zwłaszcza dla nauczycieli, którzy pracują z najmłodszymi dziećmi. Podzielę się z wami wieloma przykładami konkretnych materiałów, a szczególną uwagę chciałbym zwrócić na różnicę pomiędzy oceną a refleksją.
Roel Röhner
Prezes Dalton International
Konsultant ds. międzynarodowych – Dalton International