Skip to content
Menu
Cart
Polskie Stowarzyszenie DALTON
Edukacja według planu daltońskiego
Cart
  • O nas
    • Zarząd
    • Konsultanci Dalton
    • Placówki certyfikowane
    • Placówki w procesie certyfikacji
    • Certyfikacja
    • Laur Mistrza Edukacji Daltońskiej
  • Aktualności
    • Dobre praktyki
    • Szkolenia
    • Publikacje
    • Konkursy
    • Wydarzenia
  • Statut
  • Patronat
  • Sklep
  • Kontakt
Close Menu
Close Cart
25 listopada 2017

Ocena i refleksja w Planie Daltońskim

Publikacje

Jak powszechnie wiadomo w Holandii podjęliśmy próbę uszczegółowienia oryginalnych punktów wyjściowych stworzonych przez Helen Parkhurst. Ważnym ku temu powodem było przybliżenie naszych wartości pedagogiczno-dydaktycznych do nowej wizji edukacji.
Już dawno temu zdecydowaliśmy się zmienić rozpowszechnione słowo wolność na odpowiedzialność, tak, aby lepiej przypasować interpretację do przestrzeni, którą Helen Parkhurst chciała stworzyć dla swoich uczniów. Jakiś czas temu odpowiedzialność, samodzielność i współpraca zostały wzbogacone o REFLEKSJĘ.Refleksja jest osobistym procesem. Chodzi w niej o własną pracę i własną opinię na temat tej pracy. Poza kształtowaniem opinii na temat swojej własnej pracy, uczniowie muszą również nauczyć się dzielić tym poglądem z innymi i go omawiać. Poprzez otrzymywanie informacji zwrotnej, słów uznania lub krytyki od innych uczniów oraz uczenie się, że należy to wszystko przemyśleć i zaakceptować, refleksja nabiera głębi.
Dodatkowo refleksja daje uczniom wgląd w ich własny sposób uczenia się. Odkrywają na przykład, jakie podejście najbardziej im odpowiada i dlaczego. Kiedy dzieci mają wpływ na własną pracę i biorą za nią odpowiedzialność, zyskują lepsze zrozumienie efektywności pracy i procesu uczenia się.
Istnieje jedna łatwa strategia nauczenia się procesu refleksji poprzez jego podział na trzy fazy: PRZED (faza orientacyjna), W TRAKCIE (faza monitorowania), PO (faza oceny).
W fazie orientacyjnej uczeń przygotowuje się do pracy, jaką ma wykonać. W fazie oceny patrzy wstecz na swoją pracę: Jak poszło? i Czego się nauczyłem?.
Faza monitorowania (proces w trakcie pracy) jest konieczna, jeśli uczniowie wyznaczyli sobie pewne cele i przyjęli plan na dłuższy okres, na przykład na tydzień lub na czas trwania projektu. Czas pomiędzy wykorzystany jest na przemyślenie, czy są na właściwej drodze, czy może plan należy zmodyfikować.
Warsztaty, które zaplanowałem przeznaczone są zwłaszcza dla nauczycieli, którzy pracują z najmłodszymi dziećmi. Podzielę się z wami wieloma przykładami konkretnych materiałów, a szczególną uwagę chciałbym zwrócić na różnicę pomiędzy oceną a refleksją.

Roel Röhner
Prezes Dalton International
Konsultant ds. międzynarodowych – Dalton International

Słów kilka o nauczycielu daltońskim W drodze ku samodzielności, odpowiedzialności i współpracy przedszkolaków. Co pomaga, a co przeszkadza?

Related Posts

2-Jadwiga-Młodowska-w-gabinecie-K.-Dryjas

Publikacje

Jadwiga Młodowska – prekursorka Planu Daltońskiego w Polsce

13

Publikacje, Wydarzenia

Pedagogika planu daltońskiego w grupie dzieci 3-letnich w Przedszkolu w Szubinie

kalendarz-plan-daltonski

Aktualności, Publikacje

Dlaczego Plan Daltoński pojawił się w Przedszkolu Publicznym Nr 12 we Włocławku

Szukaj

Ostatnie publikacje

  • Jadwiga Młodowska – prekursorka Planu Daltońskiego w Polsce
  • Pedagogika planu daltońskiego w grupie dzieci 3-letnich w Przedszkolu w Szubinie
  • Dlaczego Plan Daltoński pojawił się w Przedszkolu Publicznym Nr 12 we Włocławku

Wydarzenia

  • Międzynarodowa Konferencja Daltońska „Horyzonty współpracy”
  • IX Międzynarodowa Konferencja Daltońska
  • Pedagogika planu daltońskiego w grupie dzieci 3-letnich w Przedszkolu w Szubinie

Konkursy

  • Podsumowanie konkursu fotograficznego
  • Wyniki konkursu na instrukcję czynnościową
  • Rozstrzygnięcie konkursu “Wielkie małych kucharzenie”

Kontakt

tel: 41 262 09 76
kom: 796 499 123
email: dalton.polska@onet.pl

Dalton Polskie Stowarzyszenie

Informacje

  • Certyfikacja Szkół Daltońskich w Polsce
  • Deklaracja czlonkowska
  • Partnerzy
  • Polityka Prywatności i Cookies
  • Ochrona danych osobowych
  • Regulamin Sklepu Internetowego

Ciekawe strony

  • Blog Roela Rohnera
  • Przedszkolne ABC
  • Dalton International Research Platform
  • International Dalton Consultancy

Materiały

  • Warsztaty
  • Publikacje
  • Wydarzenia
  • Szkolenia

Polskie Stowarzyszenie DALTON

os. Pułanki 6
27-400 Ostrowiec Świętokrzyski
tel: 796 499 123
e-mail: dalton.polska@onet.pl

Projekt i wykonanie uKONTENTowani.pl

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość na naszej stronie internetowej. Więcej informacji o plikach cookie, z których korzystamy, lub o ich wyłączeniu

ustawienia.

Dalton Polskie Stowarzyszenie
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce użytkownika i służą do wykonywania funkcji, takich jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie do naszej witryny i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i użyteczne.

Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookie, przeglądając karty po lewej stronie.

Wymagane pliki cookie

Wymagane pliki cookie powinny być włączone przez cały czas, abyśmy mogli zapisać preferencje dotyczące ustawień plików cookie.

Jeśli wyłączysz ten plik cookie, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć pliki cookie.

Pliki cookie innych firm

Ta strona korzysta z Google Analytics do zbierania anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających witrynę i najbardziej popularne strony.

Utrzymanie tego pliku cookie pomaga nam ulepszać naszą stronę internetową.

Proszę włączyć Najpierw niezbędne pliki cookie, abyśmy mogli zapisać Twoje preferencje!

Polityka Prywatności i Cookie

Więcej informacji o polityce prywatności