Indywidualna ocena inteligencji i zdolności poznawczych – Skala Inteligencji Stanford-Binet 5 w praktyce diagnostycznej
Alfred Binet jest autorem narzędzia, można powiedzieć psychologiczno- pedagogicznego, służącego do identyfikacji dzieci z trudnościami w przyswajaniu wiedzy. Z czasem jego pionierskie narzędzie zostało przekształcone w test psychologiczny przeznaczony do badania poziomu inteligencji dzieci i młodzieży. Nigdy jednak nie straciło ono indywidualnego podejścia w opisie i ocenie mocnych i słabych stron funkcjonowania poznawczego badanych osób. W tym roku do rąk polskich psychologów trafiła najnowsza wersja tego testu – Stanford-Binet 5.
Narzędzie to może być stosowane w szczególności tam, gdzie zachodzi podejrzenie, że rozwój osoby badanej nie jest w pełni typowy (grupy specjalne, zaburzenia neurorozwojowe, wybitne uzdolnienia) oraz jako jedyne tak precyzyjnie różnicujące stopnie niepełnosprawności intelektualnej. Referat/wystąpienie prezentuje wszystkie obszary funkcjonowania poznawczego i społecznego, które stanowią przedmiot badania wspomnianym testem. W klinicznej interpretacji wyników badania nadal w wyjątkowy sposób podkreśla się indywidualne podejście w ocenie wykonanych zadań i wypowiedzi badanego.
Ks. dr Jacek Łukasiewicz SCJ jest psychologiem oraz nauczycielem akademickim (adiunkt) w Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Posiada doświadczenie w pracy diagnostycznej i terapeutycznej z młodzieżą i dorosłymi, w tym z osobami głuchymi. Tematyka podejmowanych przez niego badań to: osobowość, rozwój poznawczy, społeczno-emocjonalny oraz rehabilitacja osób z wadą słuchu, wykorzystanie metod projekcyjnych w badaniu osobowości dzieci i młodzieży oraz psychologia kolorów.
ks. dr Jacek Łukasiewicz
Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie
Ks. dr Jacek Łukasiewicz SCJ – psycholog oraz nauczyciel akademicki (adiunkt) w Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Posiada doświadczenie w pracy diagnostycznej i terapeutycznej z młodzieżą i dorosłymi, w tym z osobami głuchymi. Tematyka podejmowanych przez niego badań to: osobowość, rozwój poznawczy, społeczno-emocjonalny oraz rehabilitacja osób z wadą słuchu, wykorzystanie metod projekcyjnych w badaniu osobowości dzieci i młodzieży oraz psychologia kolorów.