Echa Międzynarodowej Daltońskiej Konferencji Naukowo- Metodycznej „Motywacja ucznia miarą efektywności planu daltońskiego”, Częstochowa 2019
18 listopada 2019, tym razem w Częstochowie na Uniwersytecie Humanistyczno- Przyrodniczym im. J. Długosza, odbyło się coroczne wielkie międzynarodowe święto pedagogiki planu daltońskiego. Ponad 200 pasjonatów uczestniczyło w różnorodnych formach zdobywania wiedzy i umiejętności w duchu myśli Helen Parkhurst. W tym roku, prócz dyrektorów i nauczycieli z każdego zakątka Polski mieliśmy zaszczyt gościć przedstawicieli daltońskich szkół z Chin i Turcji. Na konferencję przybyli również Roel Röhner- Prezydent Dalton International, Paul Bruijn, dr Agata Sowińska oraz dr David Benson ze Stanów Zjednoczonych z Uniwersytetu w Minessocie .
Przed południem swoje daltońskie progi otworzyły przed gośćmi certyfikowane palcówki: Przedszkole Miejskie nr 7 w Częstochowie, Przedszkole Miejskie nr 31 w Częstochowie, Przedszkole w Poczesnej oraz Gminne Przedszkole w Dąbrowie Zielonej. Uczestnicy konferencji podczas wizyt studyjnych mieli niepowtarzalną okazję przyjrzeć się z bliska pracy zgodnej w filarami pedagogiki planu daltońskiego. Był to czas na konstruktywne rozmowy, refleksyjną wymianę doświadczeń oraz bezpośredni kontakt z nauczycielami daltońskimi i przedszkolakami (które, jak wynika z relacji uczestników wizyt, skoncentrowane na swojej pracy prawie nie zauważały obecności gości). To bez wątpienia bezcenne doświadczenia, które z pewnością pozostaną w naszej pamięci na długo.
Kolejnym punktem konferencji była sesja plenarna. Spotkanie w auli Uniwersytetu uroczyście inaugurowała Prezes Polskiego Stowarzyszenia Dalton- Pani Katarzyna Dryjas, która przywitała gości oraz uczestników. Moderatorem konferencji była Pani prof. dr hab. Renata Michalak z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz redaktor naczelna kwartalnika „Inspiracje Daltońskie”.
Pierwszy wykład wygłosił Roel Röhner President Dalton International podkreślając wielką wagę motywacji, jako efektu aktywności ucznia. /Motivation is the result of action/. Kolejny prelegent- dr Marek Kaczmarzyk z Uniwersytetu Śląskiego, zwrócił uwagę na neurobiologiczne konotacje motywacji, stresu i pamięci oraz asymetrię nagród i kar.
Momentem wyczekiwanym dla wielu placówek, które ukończyły proces certyfikacji i stały się placówkami daltońskimi, była chwila uroczystego wręczenia Certyfikatów Polskiego Stowarzyszenia Dalton. W tym roku otrzymały je: Przedszkole Publiczne w Boguchwale, Przedszkole w Poczesnej, Publiczne Przedszkole Galileo w Łodzi, Publiczne Przedszkole nr 6 w Zdzieszowicach, Szkoła Podstawowa w Pudliszkach, Publiczne Przedszkole nr 1 w Łazach, Przedszkole Miejskie nr 105 w Łodzi, Gminne Przedszkole w Dąbrowie Zielonej, Samorządowe Przedszkole nr 2 w Szubinie, Przedszkole nr 117 w Poznaniu, Przedszkole Niepubliczne Akademia Skrzatów w Krakowie, Przedszkole E-Maluch w Łodzi, Miejskie Przedszkole nr 16 w Częstochowie. Wręczone zostały także recertyfikaty dla placówek kontynuujących pracę zgodnie z planem daltońskim. Otrzymały je: Miejskie Przedszkole nr 7 w Częstochowie, Miejskie Przedszkole nr 11 w Częstochowie, Miejskie Przedszkole nr 31 w Częstochowie, Miejskie Przedszkole nr 14 w Legnicy, Gminne Przedszkole w Rokicinach, Przedszkole Miejskie nr 55 w Łodzi.
W tych miłych chwilach nauczycielom i dyrektorom placówek otrzymujących certyfikaty towarzyszyli przedstawiciele samorządów – organów które prowadzą placówki. Niezwykle ciepłe słowa oraz gratulacje dla Polskiego Stowarzyszenia Dalton popłynęły m.in. od Pani Wójt Dąbrowy Zielonej Marii Włodarczyk oraz Pana Burmistrza Miasta i Gminy Łazy Macieja Kaczyńskiego. To wielki zaszczyt dla Stowarzyszenia, że władze samorządowe doceniają wysiłki naszej organizacji a także pracę dyrektorów i nauczycieli, którzy chcą zmieniać jakość edukacji własnych placówek oświatowych.
Nie był to koniec wzruszających chwil. Od tego roku, Zarząd PSD postanowił nagradzać najlepszych nauczycieli daltońskich wyjątkowym wyróżnieniem: Laurem Mistrza Edukacji Daltońskiej. Podczas uroczystości dyplomy i statuetki „Mistrza” wręczono Katarzynie Małek- nauczycielce Przedszkola nr 43 w Lublinie oraz Katarzynie Pyrzyńskiej- nauczycielce Przedszkola nr 34 w Koszalinie.
Tym samym zakończyła się pierwsza część sesji plenarnej. Podczas kawowej przerwy uczestnicy mieli niepowtarzalną okazję podzielić się swoimi doświadczeniami, pomysłami, wymieniali się spostrzeżeniami i nawiązywali nowe daltońskie znajomości, które z pewnością zaowocują efektywną współpracą pomiędzy wieloma placówkami.
Druga cześć poświęcona była prezentacjom szkół daltońskich. Swoje placówki i działania przedstawili goście ze szkoły z Shenzhen (Chiny), szkoły z Izmiru (Turcja) oraz ze szkoły w Wenzhou (Chiny).
Po sesji plenarnej zaproszono uczestników do udziału w części warsztatowej konferencji. Każdy miał możliwość uczestniczenia w dwóch z ośmiu merytorycznych i praktycznych spotkań:
-W jaki sposób niezależność buduje motywację wewnętrzną oraz poczucie własnej wartości?(Praktyczne przykłady wspierania motywacji wewnętrznej dziecka), dr Agata Sowińska, Dalton Reaserch Platform, Roel Rohner Dalton International Holandia;
-Motywacja rozpoczyna się od refleksji /Motivation starts with reflection/ Paul Bruijn, Dalton International Holandia;
-Jak kształtować kompetencje kluczowe u dzieci w wieku przedszkolnym, Barbara Grzegorczyk, doradca metodyczny, edukator;
-Energia wielointeligentnej motywacji, dr Aldona Kopik, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach;
-Proces równoważenia według Piaget’a i teorii Wygotskiego w kontekście motywowania dziecka w edukacji daltońskiej / Piaget’s concept of equilibration enhanced by Vygotski’s theory with Dalton methodology to motivate children/ dr David Benson, professor Department of Professional Education Bemidji State University In Minnesota State Colleges and Universities w USA;
-Kij ukryty w marchewce. O nagrodach i karach w kontekście motywacji, Kamila Jakimowicz, Przedszkole Daltońskie Akademia Junior w Koninie;
-Plan Daltoński … OK. Ocenianie kształtujące jako narzędzie w realizacji założeń planu daltońskiego, Agata Juljańska- konsultant PSD, Iwona Kiełczykowska- doradca metodyczny, nauczyciel Szkoły Podstawowej nr 11 w Częstochowie;
-Jak bawić się i uczyć z pasją? Zastosowanie narzędzi TOC w rozwijaniu kompetencji kluczowych dzieci, Dorota Kamińska, edukator, trener międzynarodowego programu TOCfE.
Uroczyste zakończenie Międzynarodowej Daltońskiej Konferencji Naukowo- Metodycznej „Motywacja ucznia miarą efektywności planu daltońskiego” wywołało wiele wzruszeń. Zmotywowani i zbudowani panującą atmosferą Organizatorzy zaprosili wszystkich uczestników na kolejne takie wydarzenie, które odbędzie się już za rok w Poznaniu.
Zapraszamy!
Katarzyna Małek
Sekretarz PSD, nauczyciel Przedszkola nr 43 w Lublinie