Dalton Polskie Stowarzyszenie
Edukacja według planu daltońskiego
  • Placówki
    • Placówki członkowskie
    • Placówki nominowane
    • Certyfikacja
  • Aktualności
    • Szkolenia
    • Publikacje
    • Konkursy
    • Wydarzenia
  • Zarząd
  • Statut
  • Patronat
  • Kontakt
0
Your cart is empty. Go to Shop.
11 marca 2019

Dlaczego Plan Daltoński pojawił się w Przedszkolu Publicznym Nr 12 we Włocławku

Aktualności, Publikacje

Praca nauczyciela to poszukiwanie metod i form pracy, dostosowanych do indywidualnych potrzeb  każdego dziecka, które sprawią, że uczenie stanie się procesem.

Idea planu daltońskiego powstała w pierwszej połowie XX wieku. Początkowo nazywany był on Laboratoryjnym Planem Daltońskim i został opracowany  przez Helen Parkhurst w Stanach Zjednoczonych. Impulsem do jego stworzenia była codzienna praca nauczycielki, która zmuszona była pracować z dziećmi o różnym poziomie umiejętności oraz z odmiennymi potrzebami edukacyjnymi. Plan daltoński to koncepcja polegająca na wdrażaniu do samodzielności w działaniu, podejmowaniu inicjatyw i odpowiedzialności za swoją pracę a także rozwijająca umiejętność współpracy. Trzy zasady daltońskie to: odpowiedzialność, samodzielność i współpraca.

Dzieci powinny mieć warunki do rozwoju samodzielności.. Samodzielność w planie daltońskim oznacza, że dzieci mają możliwość samodzielnego rozwiązywania problemów, samodzielnego wykonywania zadań i poszukiwania właściwych rozwiązań. Taka praca bardzo dobrze działa na motywację. Dzieci z chęcią podejmują wyzwania wymagające ich aktywności. Dzięki wspieraniu samodzielności uczą się obchodzić z własnymi możliwościami. Uczą się także refleksji nad własnymi  działaniami, przez co doskonalą umiejętność rozwiązywania problemów w sposób samodzielny lub we współpracy z innymi – wówczas możemy mówić o rozwoju autonomii.

Współpraca w planie daltońskim zawiera w sobie kontekst społeczny i dydaktyczny. Dzieci nie tylko uczą się współżycia w grupie i wzajemnego szacunku, ale także pracy zespołowej. Zdobywają umiejętności współpracy z innymi dziećmi i wspólnego osiągania wyznaczonych celów.

Plan daltoński stwarza możliwości rozwoju odpowiedzialności.  Z jednej strony daje dzieciom wolność wyboru, jakie zadania będą wykonywały, kiedy, jak i z kim, z drugiej strony uczy odpowiedzialności za podjęte decyzje i za wykonaną pracę. Powierzanie dziecku różnych obowiązków, planowanie pracy i wywiązywanie się z tego motywuje je jeszcze bardziej i powoduje, że dziecko staje się świadomym i odpowiedzialnym uczestnikiem procesu edukacyjnego.

Kluczową ideą planu daltońskiego jest indywidualizacja procesu nauczania. Plan daltoński daje narzędzia i sposoby pozwalające na indywidualizację tego procesu, m.in.:

  • umożliwia dostosowanie tempa nauki do możliwości dziecka,
  • uczy polegania na sobie,
  • rozwija inicjatywę i samodzielność – w działaniu i w myśleniu,
  • inspiruje do poszukiwania najlepszych i najprostszych metod pracy,
  • kształci poczucie odpowiedzialności za wykonanie podjętego działania,
  • wdraża do samodzielnego uczenia się dziecka,
  • to nie tylko wizualne pomoce, ale zmiana sposobu myślenia, działania dzieci i nauczyciela,
  • to swobodny dostęp do tego, co dzieciom jest aktualnie potrzebne,
  • to wolność decydowania bez ciągłego pytania „czy mogę?”

Plan daltoński stwarza możliwości do niezależnej i samodzielnej pracy każdego dziecka. Dziecko ma możliwość działania, mierzenia się z materią edukacyjną i społeczną a nie sięgania wyłącznie po gotowe rozwiązania. Poszukuje, bada świat i wyciąga wnioski. Dziecko otrzymuje prawo wyboru. Może samo zaplanować, kiedy wykona wyznaczone zadania. Proces edukacji wg planu daltońskiego jest wizualizowany, co pozwala dzieciom lepiej zrozumieć i zapamiętać zasady funkcjonowania w miejscu, w którym przebywają, czyli w przedszkolu. Wizualizacja procesu dydaktyczno  – wychowawczego odbywa się poprzez wyposażenie sal w kolorowe obrazki stanowiące swego rodzaju instrukcje, które doskonale ułatwiają dziecku samodzielne funkcjonowanie.

W koncepcji planu daltońskiego nauczyciel nie jest liderem procesu lecz osobą wspierającą i nie tylko on bierze odpowiedzialność za proces uczenia, lecz część tej odpowiedzialności powierza dziecku. Jest obserwatorem i podejmuje działanie wtedy, kiedy jest naprawdę potrzebny. Nauczyciel nie jest nauczycielem który ,,naucza”, ale osobą, która stwarza sytuacje w których dziecko uczy się – bo samo tego chce.

Nasza codzienna praca – rozwiązania praktyczne – co udało nam się zrobić.

Każda sala została odpowiednio przygotowana do realizacji Planu Daltońskiego. Dzięki niestandardowym środkom dydaktycznym, organizacji przestrzeni, wydzieleniu miejsc do działań tematycznych i zgromadzeniu w nich odpowiednich materiałów dydaktycznych, dzieci mają ogromna szansę na swobodne podejmowanie samodzielnych działań. Elementem, który im w tym pomaga, wykorzystywanym w naszej codziennej pracy jest wizualizacja procesów. Opiera się ona na barwnych ilustracjach przedstawiających w sposób symboliczny różne procesy oraz działania podejmowane przez dzieci.

Wizualizujemy m.in.: następujące po sobie: dni tygodnia, dni miesiąca, miesiące w roku. Wizualizujemy planowanie kolejnych czynności. Każdy poranek w przedszkolu to wspólne zaplanowanie dnia. Razem z dziećmi nauczycielka umieszcza na tablicy obrazki przedstawiające kolejne czynności, które będą następowały w przedszkolu. Dzieci doskonale orientują się co będą za chwilę robić i czują się współodpowiedzialne za realizację planowanego dnia. Podobnie wizualizowany jest także rok przedszkolny, tzw. droga do wakacji. Znając występujące po sobie poszczególne etapy dzieci czują się bezpieczne. Czerpanie wielu informacji z przestrzeni edukacyjnej, nie tylko zaspokaja potrzeby przedszkolaków, ale umożliwia im także świadomy udział w procesie edukacyjnym.

Każdy dzień w sali rozpoczyna się od zaznaczenia swojej obecności na tablicy i pogody w kalendarzu pogody. Do obowiązków dzieci należy także wyznaczanie dyżurnych na tablicy dyżurów. W dobrym wypełnianiu obowiązków dyżurnych pomagają przygotowane, specjalnie symboliczne instrukcje. W każdej z sal znajdują się tablice zadań przeznaczonych do realizacji w danym tygodniu. Karty pracy są różnorodne, dostosowane do wieku i możliwości dzieci. Nauczyciele przygotowują zadania dla dzieci na różnym poziomie, podążając za ich potrzebami. Przedszkolaki mogą także samodzielnie kontrolować czas swojej pracy, w czym pomagają im kolorowe zegary.

Nasze działania daltońskie skierowane są również na pracę w parach i zespołach zadaniowych. Pozwala to dzieciom uczyć się kooperacji tak potrzebnej nie tylko na kolejnych etapach edukacyjnych, ale również w życiu.

Joanna Gralak

Relacja z międzynarodowej konferencji daltońskiej Super daltoński przedszkolak bawi się w Szubinie

Related Posts

13

Publikacje, Wydarzenia

Pedagogika planu daltońskiego w grupie dzieci 3-letnich w Przedszkolu w Szubinie

dalton-szubin-04

Aktualności, Publikacje

Super daltoński przedszkolak bawi się w Szubinie

konferencja-koszalin-04

Aktualności, Wydarzenia

Relacja z międzynarodowej konferencji daltońskiej

Szukaj

Ostatnie publikacje

  • Pedagogika planu daltońskiego w grupie dzieci 3-letnich w Przedszkolu w Szubinie
  • Super daltoński przedszkolak bawi się w Szubinie
  • Dlaczego Plan Daltoński pojawił się w Przedszkolu Publicznym Nr 12 we Włocławku

Wydarzenia

  • Pedagogika planu daltońskiego w grupie dzieci 3-letnich w Przedszkolu w Szubinie
  • Relacja z międzynarodowej konferencji daltońskiej
  • Międzynarodowy Kongres Edukacji Daltońskiej w Deventer

Konkursy

  • Podsumowanie konkursu fotograficznego
  • Wyniki konkursu na instrukcję czynnościową
  • Rozstrzygnięcie konkursu “Wielkie małych kucharzenie”

Kontakt

tel: 41 262 09 76
kom: 796 499 123
email: dalton.polska@onet.pl

Dalton Polskie Stowarzyszenie

Informacje

  • Certyfikacja Szkół Daltońskich w Polsce
  • Deklaracja czlonkowska
  • Konsultanci
  • Partnerzy
  • Polityka Prywatności i Cookies
  • Ochrona danych osobowych

Ciekawe strony

  • Blog Roela Rohnera
  • Przedszkolne ABC
  • Pomoce dedykowane do edukacji daltońskiej
  • Dalton International Research Platform
  • International Dalton Consultancy

Materiały

  • Warsztaty
  • Publikacje
  • Wydarzenia
  • Szkolenia

Polskie Stowarzyszenie DALTON

os. Pułanki 6
27-400 Ostrowiec Świętokrzyski
tel: 796 499 123
e-mail: dalton.polska@onet.pl

Projekt i wykonanie uKONTENTowani.pl

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość na naszej stronie internetowej. Więcej informacji o plikach cookie, z których korzystamy, lub o ich wyłączeniu

ustawienia.

Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce użytkownika i służą do wykonywania funkcji, takich jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie do naszej witryny i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i użyteczne.

Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookie, przeglądając karty po lewej stronie.

Wymagane pliki cookie

Wymagane pliki cookie powinny być włączone przez cały czas, abyśmy mogli zapisać preferencje dotyczące ustawień plików cookie.

Jeśli wyłączysz ten plik cookie, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć pliki cookie.

Pliki cookie innych firm

Ta strona korzysta z Google Analytics do zbierania anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających witrynę i najbardziej popularne strony.

Utrzymanie tego pliku cookie pomaga nam ulepszać naszą stronę internetową.

Proszę włączyć Najpierw niezbędne pliki cookie, abyśmy mogli zapisać Twoje preferencje!

Polityka Prywatności i Cookie

Więcej informacji o polityce prywatności